Vad ska man då tänka på innan man går en kurs på Dhamma Sobhana Vipassana Center? Innan man ens fundera på den här kursen så ska man vara medveten om att man förbinder sig att följa vissa regler och restriktioner.

För det första får man inte prata. Just det. Under 9 dagar får du inte yttra ett ord. Eller, jo, det är inte hela sanningen. Du får inte säga någonting till dina med-meditatörer. Skulle du få problem med en fästing eller någonting så fanns det en hjälpreda – en guide – som man när som helst får prata med för att få hjälp. Dessutom får man som sagt ställa frågor till läraren. Man får alltså prata lite grann om man vill, men den största delen av tiden går man omkring och är tyst.

Förutom så kallad ”ädel tystnad” finns det fem grundregler som man måste följa.

Detta är en fortsättning av redogörelsen av min Vipassanakurs på Dhamma Sobhana. Del 1 hittar ni här.

Reglerna

  1. Man får inte döda någon eller något. Inte plocka blommor. Inte dräpa myggor. Skogarna runt centret kryllade av mygg och jag lovar er att det var Sveriges gladaste myggor. De var välgödda och fridlysta. Himmelriket för en mygga.
  2. Man får inte stjäla
  3. Man får inte ägna sig åt sexuell aktivitet
  4. Man får inte ljuga
  5. Man får inte berusa sig. Ingen Gin och Tonic på 10 dagar. Buhu.
Gin och Tonic

Nej.

Punkt ett innebär att man dessutom inte får äta kött, för då har man ju indirekt dödat någonting, inte sant? Men sallad gick tydligen bra i alla fall.

Schemat

Varje dag klockan 04:00 ljöd gong-gongen och då var det dags att stiga upp. Jag sover gärna till både nio och tio på morgnarna, så innan jag åkte var jag lite orolig för detta. Konstigt nog gick förvånansvärt lätt att ta sig upp på morgonen. Jag brukade hoppa upp ur den hårda sängen, ta på mig mina kläder och gå ut på träflisbanan för en liten morgonpromenad. Efter halva vägen stannade jag och stretchade upp ryggen en stund. Sedan gick jag tillbaka till morgonmeditationen som fortgick mellan 4:30 och 6:30.

6:30 serverades en grötfrukost med lite tillbehör som russin, kanel, mjölk och linfrön. För den som ville fanns även alternativet naturell yoghurt och havregryn. Till allt detta serverades bröd av typen lingongrova med smör, jordnötssmör, sylt och så vidare. Dessutom fanns en fruktskål ur vilken jag brukade plocka en halv apelsin. Det står på hemsidan att det inte serveras kaffe. Under vår kurs fanns det pulverkaffe att blanda till eftersom folk tydligen fått stora problem på grund av koffeinbrist under tidigare kurser.

Efter frukosten var det vila fram till klockan 08:00 och sedan var det dags för dagens första gruppmeditation. Då förväntades alla samlas i salen. Under dessa gruppmeditationer fick man först en liten instruktion. Sedan fick man sitta på en liten kudde på golvet och försöka sitt bästa för att följa instruktionen. Ja, det var ju inga svåra grejer man skulle göra. Första dagen skulle man koncentrera sig på sin andning – men det var svårt att sitta bekvämt på den tunna kudden under hela gruppmeditationen. Utanför dörren till salen fanns en liten bokhylla med kuddar. Allteftersom kursen fortskred tog man fler och fler kuddar och satte på golvet, mellan knäna, under rumpan och vart man nu hade ont just den dagen. Mot slutet hade vissa byggt upp riktiga fåtöljer på sina platser.

Dhamma Sobhana Vipassana Center

Jag var förresten först i meditationssalen en morgon, så då passade jag på att räkna hur många kuddar som var utlagda på golvet. Jag fick det till sju rader med sex i varje som var vända mot långväggen. Framför oss kursdeltagare, med kropparna vända in mot assistansläraren, satt servarna på sju olika kuddar. Allt som allt fanns det alltså 49 kuddar och en lärar-plats i salen på killarnas sida. Jag uppskattar att det fanns lika många igen på den andra sidan. Senare var det någon som sade att vi var åttio stycken inklusive servarna, så kanske jag hade räknat fel? Kanske var det bara sex rader med sex i varje?

Nåväl, när gruppmeditationen var över fick man en kort bensträckare. Sedan fick man gå in i salen och få ytterligare instruktioner som man skulle öva på mellan 9:30 och 11:00. Denna egna meditation kunde man göra antingen i meditationssalen eller så kunde man gå till sitt rum och sitta, stå eller ligga i sängen och meditera. För att undvika att man sov bort hela dagen rekommenderades man att inte ligga och meditera mer än 5 minuter åt gången.

Klockan 11:00 ljöd gong-gongen igen och då var det dags för lunch. Jag tror att jag sparar beskrivningen av maten till nästa stycke…

Lunchen sträckte sig till klockan 13:00 och när den var över hade vi två sittningar till med en timmes gruppmeditation – en klockan 14:30-15:30 och en mellan 18:00-19:00. Däremellan var det meditation i egen regi i meditationssalen eller på rummet.

Ah, just det, när klockan var 17:00 ljöd gong-gongen igen och vi hade fruktstund med te. En apelsin har sällan smakat så gott som då. Detta var den enda middagen vi fick.

Discourse

När klockan blev 19:00 avbröts studierna och vi hade en ”discourse” – en inspelad föreläsning om vad vi hade gått igenom under dagen, vad vi hade känt och varför. Oftast prickade de in vad man hade upplevt ganska bra och man insåg att de flesta som gick kursen upplevde ungefär samma saker. Dessa föreläsningar var helt på svenska och höll på mellan 60-75 minuter. De av kursdeltagarna som inte pratade svenska fick se på en video där denne Goenka gav den engelska versionen av samma föredrag. Föredragen blandade anekdoter från Indien med teologi, föreskrifter och meditationsteknik. De var stundtals mycket roliga men vissa dagar ganska segdragna. Mer om det i ett senare stycke.

Efter föreläsningen hade vi en stunds meditation till i salen och sedan avbröt vi meditationen och gick in i sovsalarna och somnade.

Klockan 21:30 skulle ljuset släckas, och vid det laget hade man varit igång i 17 timmar, av vilka man hade mediterat runt 10.

Dhamma Sobhana Vipassana Center Schema

Maten

Maten var som sagt helt vegetarisk. Den serverades i matsalen på övervåningen på ett serveringsbord. Ofta var det ris tillsammans med någon gegga (och då menar jag gegga som i någonting positivt, utom en av dagarna då jag menar gegga som någonting negativt). Vissa dagar var riset utbytt till ugnsrostade rotfrukter och då blev jag glad eftersom det i min bok är så mycket godare än ris.

Till rätten serverades rikligt med sallad som var god och fräsch, om än i lite underliga kombinationer under vissa måltider. Grönsallad med stjälkselleri och päronbitar, någon? Det fanns även knäckebröd och någon liten efterrätt – en torr kaka eller fruktsallad och en dag fanns det till allmän glädje chokladbollar.

Man kan säga att det märktes att maten inte tillagades av professionella kockar men jag tycker ändå att det var förhållandevis god mat, med tanke på hur mycket det skiljde sig från min vanliga kost. Jag är ju karnivor ända ut i fingerspetsarna och föredrar en saftig hamburgare vilken dag som helst, men detta gick hur bra som helst.

Fastän att det enda vi åt efter klockan 11 var en eller två frukter till teet klockan 17, så var det bara en kväll som jag kände att jag gick till sängs hungrig. Detta bevisar att man inte behöver äta så rysligt mycket som man gör i vanliga fall. De dagarna man åt lite för mycket till lunch var det dessutom väldigt svårt att fokusera på meditationen, då magen var alldeles för stinn. Detta är en lärdom jag ska försöka ta med mig.

Vidare till nästa del