Idag har jag varit på en föreläsning med Peter Åstedt som är artistutvecklare på Musichelp. Det var igår som jag gick förbi Brygghuset i Borås och såg ett stort plakat i fönstret som skvallrade om att det var en föreläsning idag. Jag gick in och frågade och tydligen var föreläsningen gratis och öppen för allmänheten.

Idag mellan klockan 13-17 var det dags!

Peter Åstedt har varit i musikbranschen i 25 år. När han var 15 startade han sitt första musikförlag, Dead frog. När musikbranschen började gå dåligt i början av 2000-talet så startade han ett dotterbolag som heter Musichelp som ska hjälpa artister att ta sig in på den digitala marknaden. Ganska snart blev dotterbolaget större än moderbolaget och 2015 köpte Musichelp upp Dead frog. Musichelp är nu en paraplyorganisation som förutom Dead frog äger Distrogsong som distribuerar digital musik, Dead frog publishing och Musichelp publishing. De är också delägare av Live at heart som är en musikfestival i Örebro. Peter är baserad i Stockholm, där han bor ”på en liten ö utanför stan”.

Peter Åstedt från musichelp håller föredrag på Brygghuset i Borås

Distribution

I dagens föreläsning berättade Peter om hur man når ut med sin musik idag. Han berättade om de vanligaste distributionsbolagen och deras respektive för och nackdelar. Det finns tydligen många mindre aktörer som är mer eller mindre seriösa. Det finns även en handfull större aktörer som är mer seriösa, men som är svårare att komma in. De mindre aktörerna ger inte sällan ut sin musik via de större. Rent ekonomiskt spelar det egentligen ingen roll om man går genom de mindre eller det större. Visserligen får man en större del av kakan när man går genom de mindre. I gengäld finns det en större kaka att få en del av i de större.

Peter berättade om hur ersättningsbasen för musik fungerar idag. Det finns en del som går till upphovsrättsinnehavaren – alltså den som har skrivit låten. Detta sköts via STIM. Sedan finns det en del som inte många känner till som går till den som äger master-skivan till låten, alltså den som spelat in låten. Många större skivbolag kniper åt sig den delen utan att säga någonting till den som gjort låten. Inte sällan är det artisten själv som gjort inspelningen, men som alltså ändå inte vet om att det finns ytterligare ersättning att inhämta.

Som egen utgivare kan man skapa en egen distributionskod och därigenom få ersättningen hem till sig själv. Detta gör man genom att beställa en ISRC-kod från IFPI Sverige. Man ska betala in en engångssumma på 495;- (om Peter mindes rätt) och sedan är det bara att använda koden. Den som äger ISRC-koden för en inspelning är den som tar emot ersättning för master-delen när låten spelas på radio.

När man väljer en distributör ska man vara noga med att kolla hur man betalar dem. Om det är en engångskostnad eller om det är på årsbasis. Man ska också se till att man får använda sin egen ISRC-kod. Sedan var det bara att välja.

Kontrakt

Efter detta pratade Peter en stund om kontrakt. Han menade på att ett seriöst musikförlag aldrig tog betalt av artisten för att knyta ett kontrakt. Det finns många aktörer där man går in med en summa pengar och får sin musik utgiven, men han menade på att musiken spelade in såpass mycket pengar (givet att den spelas) att ett skivbolag inte skulle behöva ta betalt av musikern. En personlig reflektion här är ju att musiken då måste vara bra nog för att dra in pengar.

Ett par saker man skulle tänka på innan man skrev på några kontrakt var att man skulle se till att det inte sträckte sig över för lång tid. Man skulle dessutom vara noga med att låta en jurist kolla igenom kontraktet innan man skrev på det. Det man absolut inte skulle göra var att skriva på ett kontrakt direkt, på plats hos skivbolaget. Den gamla standarden var att musikerna fick runt 5 % av intäkterna från musiken, men nu för tiden var siffran snarare runt 15 %. Det var viktigt att inte vara för girig. Om bolaget tycker att de inte tjänar nog med pengar på dig så kommer de inte göra så mycket för att du ska lyckas.

Spotify

Spotify har väldigt mycket statistik om vilka som lyssnar på din musik. Om man får men än 250 följare på ditt band-konto kan man ”claima” bandnamnet. Då får man tillgång till ännu mer statistik om vilka som lyssnar på låtarna. Man blir också ägare av bandnamnet, så om det kommer något annat band som heter samma sak så äger man det redan.

Peter berättade också lite om hur det går till när Spotify skapar listor och vilken dag det är bäst att göra sina releaser (fredag!). Han pratade också om att Spotify får allt mer makt i Musiksverige idag. Förut var det Spotify som spelade det som radion spelade. Nu har det förhållandet vänt och det är istället radion som spelar det som Spotify spelar.

PR

Den sista delen av föredraget handlade om PR. Hur man promotade sin musik. Peter menade på att det var ett bra nätverk som var det viktigaste idag. Man behöver också vara synlig i sociala media. Vi fick lite tips om hur vi skulle göra och hur man kunde använda Spotify för att nå ut till fler människor. Man behövde inte vara på all social media samtidigt, men Peter föreslog att man åtminstone skulle vara på Facebook och Instagram. Man bör dessutom ha ett nyhetsbrev. Du vet väl att du kan få mina bloggposter via nyhetsbrev genom att lämna din mail-adress här på sidan?

Vi pratade även lite om melodifestivalen och om hur artisterna och tittarna styrdes i processen när vinnaren skulle väljas. Tydligen är det väldigt dyrt för artisterna att ha med specialeffekter i sina nummer. Det verkar dessutom vara väldigt få av de ”av privatpersoner” inskickade bidragen som når in i programmet. Vi fick mycket intressant information.

På det hela taget var det ett väldigt intressant föredrag som jag halkade in på. Kul!