Idag har jag förflyttat mig ett marathon. Det är 42 kilometer. Jag sprang inte hela sträckan, men energin för att flytta kroppen en sträcka är ungefär densamma oavsett hur snabbt man rör sig. Så, nu är ju den stora frågan hur snabb viktnedgång löpning kan leda till?

Jag har svaret!

Linnémarschen

Sedan mitten av 1970-talet har Hestra IF i Borås arrangerat Linnémarschen i mitten av april. Från början var det ett litet arrangemang för de närmast sörjande, men nu har promenaden utvecklats till Sveriges största vandringsevenemang. Man kan välja mellan en handfull promenadstråk under två dagar. 42 km, 21 km, 10.5 km eller den korta 7 km adventure walk. Den senare består i att promenera mellan olika stationer där hela familjen får prova på äventyrliga saker som att bygga en fågelholk eller åka linbana mellan två träd.

Vi har planerat att följa upp förra årets succé på Médoc Marathon med att återbesöka den tävlingen i år. Därför kändes det fint att ha ett organiserat och uppmätt arrangemang att träna på. Dessutom är det en vinst att bli bjuden på mat, dricka och frukt typ var sjunde kilometer. Därför bestämde vi oss för att vi skulle försöka springa och gå Linnémarschens 42-kilometersbana. Målsättningen var att klara det runt 6 timmar och 30 minuter, eftersom det är maxtiden i Médoc.

Backar

Den som någon gång har motionerat i Borås vet att det är väldigt kuperad terräng i staden. Ordet Ås som avslutar Borås skvallrar om att hela staden ligger vid en ås. Och jag tror inte bara det är en ås. Vart man än ska från Borås centrum måste man ta sig upp för en rejäl backe. När man arrangerar en tävling i denna stad blir det därför naturligt att banan går upp och ner till förbannelse. Arrangörerna lovar att man får gå förbi ”Kypesjön, Ymergården, Kransmossen, Hårsåsen med milsvid utsikt, trollska Svarttjärn, nya naturreservatet Älmås, Bråt och Osdal, Pickesjön”. Nästan alla dessa ställen ligger på en höjd.

Vi satte därför upp en plan när vi gav oss iväg. Vi skulle springa där det var nerför och platt, och gå där det var uppför. Första milen behövde vi nästan inte springa någonting.

Skämt åsido. Bansträckningen tog oss via Borås djurpark innan vi hamnade vid Kypesjön. Djurparken är superfin och när vi passerade lejonhägnet satt lejonen och tittade hungrigt efter oss.

Snabb viktnedgång löpning - Lejon i Borås djurpark

Björnarna låg och gottade sig i solen och brydde sig inte så mycket om oss motionärer.

Snabb viktnedgång löpning - björnar i Borås Djurpark

Vi kom ungefär 15 kilometer genom vår plan men sedan blev vi lite trötta och valde att gå ett längre parti på mitten. Mot slutet av Marathon-promenaden fick vi lite förnyad kraft, så de sista 12 kilometerna sprang vi. Efter ungefär 7 timmar kom vi åter in på Borås Arena efter 42 kilometers gång och löpning.

Snabb viktnedgång löpning

Jag som har full fokus på min diet just nu blev ju lite nyfiken på hur mycket man gick ner genom att springa ett marathon. Jag ställde mig på vågen precis innan vi åkte till starten – den visade på 91.9 kilo efter frukost. 42 kilometer och sju timmar senare ställde jag mig på vågen igen. Den här gången visade den 88.9 kg! Viktnedgången på 7 timmars löpning och gång över 42 kilometer är alltså 3 kilo. Då har jag druckit lite grann på varje station, smakat lite gulaschsoppa(!) och ätit en banan.

Det som ska bli intressant är att se hur vikten ändrar sig under de närmaste två dagarna. Jag får nästan lägga in en uppdatering på denna rapport efteråt för att meddela det långsiktiga resultatet.

Snabb viktnedgång löpning - Linnémarschens målområde

Målområdet – en välkommen syn efter 42 km.