Nu har jag kört på en vecka till med min diet. Eller om vi ska vara riktigt ärliga så har jag inte varit så enormt nitisk under veckan. Jag nämnde ju i första inlägget om min asketiska diet att jag inte tänker sitta och peta i maten när jag blir bortbjuden. Den här veckan var vi bortbjudna tre kvällar och dessutom satte en förkylning effektivt stopp för mina träningsambitioner.

Trots det lyckades jag till min glädje att få vågen att hamna lite på minus.

Påsk och frestelser

Det har precis varit påsk. På påsken kommer det fram otroligt mycket godis. Speciellt om man som jag arbetar på ett ställe där det finns många konsulter som vill visa sin välvilja genom att proppa kollegerna fulla med karameller. Man får verkligen vara ståndaktig om man inte vill falla för frestelsen.

Jag har som sagt även varit bortbjuden inte mindre än tre kvällar i rad den här veckan. Påsken är ju, liksom jul och till viss mån midsommar en helg som är avsedd att äta sig igenom. Jag visste inte om detta tidigare, men tydligen är Paj den stora påskrätten. Vi blev bjudna på paj på fredag, lördag och söndag. Missförstå mig rätt, paj är kanongott. Det är bara det att min diet går liksom ut på att inte äta vetemjöl eller kolhydrater och paj består till 90% av just vetemjöl och kolhydrater.

Jag vägrar vara en sådan som sitter och petar i maten för att man går på diet. Istället tar jag lite mer sallad och väljer att njuta av de goda pajerna med gott samvete. Det tycker jag att jag har gjort mig förtjänt av.

Bryt ihop och kom igen

Jag lyckades även att tajma in en förkylning under den här veckan. Därför kunde jag inte träna.

Haha, läs det där igen. Jag kunde inte träna. Och min definition av att träna är att röra på sig. Var jag så förkyld att jag inte kunde gå en lugn promenad på trettio minuter. Nej, naturligtvis inte. Istället använde jag min ömma hals och min rinnande näsa som en ursäkt för att ligga hemma och lata mig. Och vet ni? Det är OK. Man måste få ge sig själv lite respit ibland. Det viktiga är att man inte använder gårdagens uteblivna träning som en anledning att inte träna idag.

Nu när halsen är lite bättre igen har jag varit ute på en skön promenad idag med fru Heed.

Bryt ihop och kom igen, som Per Elofsson sade. Det är inte svårare än så.

Viktrapport vecka 5 - Bryt ihop och kom igen

”bryt ihop och kom igen”. Och ta två guldmedaljer.

Viktrapport vecka 5

Den här veckan har jag tappat 200 gram. Jag har bara motionerat i 3 timmar och 20 minuter.
Måndag – 91.6 kg – lunchlöpning 60 minuter.
Tisdag – 91.6 kg – ont i halsen, vila.
Onsdag – 91.6 kg –  ont i halsen, vila.
Torsdag – 92.5 kg – ont i halsen, vila.
Fredag – 91.5 kg – ont i halsen, vila.
Lördag – 91.6 kg – löpning 30 minuter, promenad 30 minuter.
Söndag – 91.9 kg – löpning 80 minuter.
Måndag – 91.4 kg

Nästa vecka

Gå vidare till viktrapport vecka 6