Så har ännu en vecka passerat i nyttighetens tecken. Jag känner att det blir svårare och svårare att vara strikt i dieten ju närmare målet jag kommer. Än så länge har jag hållit mig sockerfri, men jag måste erkänna att det har slunkit ner en och annan pilsner under helgen.

Den här veckan tänker jag gå all in. Målsättningen är att tappa mina sista 1½ kg under veckan.

Det man vinner i tid…

För några veckor sedan pratade jag om kalorier in och kalorier ut. Forskningen visar ju att typ 80 % av viktnedgången kommer från kosten. Löpning ger ingenting för viktminskningen eftersom man blir hungrig av att springa. Rekommendationen är att man ska röra sig så snabbt att svetten tränger ut men inte rinner.

I lördags var vi ute och sprang och promenerade Linnémarschen i Borås. Det är ett promenad-event som arrangeras en gång per år. Tanken är att man ska försöka få ut Boråsarna i naturen och få oss att röra lite på oss. Den ”riktiga” marschen är en 42 km-sträcka, men det finns även kortare sträckor på exempelvis 21 och 10 km för den som inte orkar gå hela vägen.

Jag och fru Heed tog oss an den långa sträckan, 42 km. Vi tänkte göra det som ett test inför Médoc Marathon som vi ska springa i september och därför sprang vi och promenerade om vartannat för att känna hur kroppen reagerade på sträckan.

Medan jag gick och sprang funderade jag på en sak. Jag flyttar runt på min 90 kg kropp runt den där banan. Ur ett energiperspektiv, spelar det då någon roll hur snabbt jag rör mig? Om jag springer hela sträckan på 4 timmar och sedan lägger mig på soffan i tre timmar – gör jag då åt mer energi än om jag går och springer sträckan på 7 timmar?

…förlorar man i energi

Dags att återbesöka fysikboken. Wikipedia säger att ”arbete inom fysiken är den energimängd som omvandlas när en förflyttning sker under inverkan av en kraft”. Arbete mäts i joule, eller kalorier. Känns den enheten igen?

Kinetisk energi, eller rörelseenergi betecknas med bokstaven E i fysiken och formeln är att

Viktrapport vecka 6 - kinetisk energi

där m är massan och v är hastigheten. Energin för att springa dubbelt så fort ökar alltså med kvadraten av hastigheten. Jag går 1 kilometer på 10 minuter vilket är en hastighet av 1.6 m/s. När jag springer ligger jag kanske på 6 minuter per kilometer, eller 2.7 m/s. Det är 35 % av rörelseenergin.

Men rörelseenergi är inte samma sak som hur jobbigt det är att springa. Vi måste kolla någon annanstans.

Studier

I en studie från 2004 mätte man upp hur mycket energi man gjorde av på att springa och gå 1600 meter. När testdeltagarna promenerade i hastigheten 1.41 m/s gjorde av med 340 kJ (81 kalorier). När de sprang samma sträcka i den dubbla hastigheten, 2.82 m/s, gjorde de åt 480 kJ (115 kalorier).

När de sprang så tjänade de dessutom 9 minuter gentemot när de gick. Om man har en basmetabolism på runt 2000 kalorier per dygn, alltså det man förbrukar en dag genom att bara stå, sitta och ligga så motsvarar 9 minuter ytterligare 13 kalorier.

De som sprang gjorde alltså av med 58 % mer kalorier på samma tid som de som gick sträckan. Så nu vet ni det!

Viktrapport vecka 6 - Linnémarschen

Det var inte bara Boråsare som besökte Linnémarschen

Viktrapport vecka 6

Den här veckan har jag tränat i 11 timmar och 50 minuter och tappat 500 gram.

Måndag – 91.4 kg – Promenad 80 minuter med Fru Heed.
Tisdag – 91.8 kg – Lunchpromenad 50 minuter.
Onsdag – 91.0 kg – Pilates 60 minuter samt löpning 30 minuter.
Torsdag – 91.0 kg – Löpning på lunchen 40 minuter.
Fredag – 91.0 kg – Vila.
Lördag – 91.9 kg – Linnémarschen marathon walk 7 timmar.
Söndag – 89.6 kg – Vila.
Måndag – 90.9

Nästa vecka

Gå vidare till sista veckorapporten