Tomas Heed

Författare • Musiker • Entreprenör

Konsten att släppa musik på Spotify

Nu är min låt Stockholm mot Göteborg äntligen färdig och det är dags att låta er lyssna på den! Det känns otroligt roligt och spännande, samtidigt som det känns lite konstigt och utlämnande att hela värden kommer att få tillgång till min skapelse. Nu sitter jag alltså här med en wav-fil med min låt, men hur tusan bär man sig åt för att släppa musik på Spotify?

Kostar det någonting? Vart vänder man sig?

I det här blogg-inlägget ska jag försöka reda ut vad jag behöver göra i nästa steg. Häng med!

Aggregator

När man Googlar på att ”släppa musik på Spotify” och klickar på valfri länk så presenteras man för första gången i sitt liv för ordet aggregator, eller aggregatör i dess försvenskade form. En aggregatör i Spotify-sammanhang är en distributör som hjälper dig att sprida din musik digitalt. Aggregatörerna har avtal med till exempel Spotify, Deezer och iTunes och genom att lägga upp din låt hos distrubitören så kommer de i sin tur att lägga ut låten på de olika streaming-tjänsterna. Samtliga aggregatörer har sina egna avtal med streamingtjänsterna, och alla har de olika avtal mot dig som musiker.

Kan man släppa musik på Spotify utan aggregator?

Enligt ett tre år gammalt foruminlägg hos Spotify är svaret: Nej. ”Det enda sättet att släppa musik på Spotify är via ett skivbolag eller en aggregatör.” (Min översättning)

Personen som skrev foruminlägget tyckte att det var lite dyrt med 10-50$ för att anlita en aggregatör. Men kostar det verkligen så mycket?

Lista över aggregatörer

Jag har sammanställt en lista över vilka aggregatörer som finns på marknaden idag och vad det kostar att lägga ut en låt via var och en. Jag har dessutom gjort en summering vad det kommer att kosta för mig att lägga ut min låt, kontra intäkter. Denna beräkning baseras på att:

  1. Jag kommer lägga ut ungefär en låt i kvartalet.
  2. Jag kommer få kanske 10’000 lyssningar på varje låt.
  3. Min låt ska ligga på Spotify ”för evigt”, så jag vill ha ett startpris och ett 10-årspris.

Jag kanske ska tillägga den överflödiga informationen att det inte är intressant för mig att gå via ett skivbolag. Dels vill jag inte att någon ska påverka mig om vad, när och hur ofta jag ska skapa musik. Dels tror jag inte att min musik är skivbolagsvänlig i dess nuvarande form, då jag ännu inte har hittat min musikaliska identitet. Idag opera, imorgon 90-talsdisco med en Basshunterslinga.

Så, vad har vi? I bokstavsordning.

CD Baby

Släppa musik på Spotify - CD Baby

CD Baby startades redan 1998 och har över 350’000 album i sin katalog. Det är ett amerikanskt bolag baserat i Portland, Oregon. Hos CD Baby har du också möjlighet att trycka upp CD-skivor och få dem distribuerade.
De har olika kostnadsmodeller från gratis upp till 35$ för en singel. Gemensamt för alla abonnemang är att de inte tar någon årsavgift. I gratisläget får du 85 % av intäkterna, men låtarna distribueras inte ut utanför deras egen sajt. För att nå ut på iTunes, Spotify, Amazon MP3, Google Play och så vidare behöver du betala 10$ och får behålla 91% av intäkterna.

Kostnad för en låt 10$ (ett år) / 10$ (tio år)
Kostnad för 10 låtar (en i taget) 100$ (ett år) / 100$ (tio år)
Intäkter: 91%

Distrokid

Släppa musik på Spotify - Distrokid

Distrokid startades 2013 och deras huvudkontor ligger i San Francisco, Californien.
Det kostar 19.99€ per år att lägga upp musik på Distrokid. För de summan får du lägga upp hur mycket musik du vill och du får 100% av intäkterna.
Låten läggs upp på iTunes, Apple Music, Spotify, Pandora, Amazon, Google Play, Tidal, YouTube, Deezer och 150+ andra strömningstjänster.

Kostnad för en låt: 20€ (ett år) / 200€ (tio år)
Kostnad för 10 låtar: 20€ (ett år) / 200€ (tio år)
Intäkter: 100%
Kommentar: Om jag var musiker på heltid och ville satsa på musiken hade jag valt denna lösning. Släpper man en låt i månaden regelbundet är detta ett furstligt alternativ!

Ditto

Släppa musik på Spotify - Ditto

Ditto startades 2005 och huvudkontoret ligger i Liverpool, Storbritannien. Ditto har idag 85’000 artister under sig och de var faktiskt de första som lade upp en osajnad artist på Spotify. Bara en sådan sak.
Den årliga kostnaden för en singel är 10€ och för ett album betalar man 30€ per år. De har även en pro-version där man betalar 79€ för hur många låtar man vill. Man får tillbaka 100% av intäkterna.
Låten läggs upp på bland annat Spotify, iTunes, Apple Music, Google Play, Amazon, Rhapsody, Tidal och Deezer. Man har möjlighet att ange ett specifikt releasedatum.

Kostnad för en låt: 10€ (ett år) / 100€ (tio år)
Kostnad för 10 låtar: 30€ (ett år) / 300€ (tio år)
Intäkter: 100%

Music Kickup

Släppa musik på Spotify - Music Kickup

Det finska bolaget Music Kickup startades 2011 och deras huvudkontor ligger i Helsingfors. Detta är någonting så konstigt som en aggregatör som jobbar helt gratis.
Att lägga upp en låt kostar 0€ och du får 100% tillbaka.
Utbudet på streamingtjänster är något mer begränsat. Låten läggs upp på: iTunes, Spotify, Deezer, Google Play, Xbox Music, WiMP, Tidal, Rdio, 7Digital, Microsoft Mix Radio och Amazon. Det är de mest fundamentala tjänsterna känner jag, och det räcker för mig.

Kostnad för en låt: 0€ (ett år) / 0€ (tio år)
Kostnad för 10 låtar: 0€ (ett år) / 0€ (tio år)
Intäkter: 100%
Kommentar: Man blir nästan lite misstänksam, det här verkar för bra för att vara sant. Om jag tittar närmare på hemsidan verkar det inte ha hänt så mycket sedan 2014. Aktiviteten på deras Facebook-konto är låg, och det som skrivs verkar inte vara relaterat till verksamheten. Nej, det här tåget lockar, men jag vågar inte ta det.

Record union

Släppa musik på Spotify - Record Union

Record Union är en svensk aggregatör som har ett nära samarbete med scouter från Sony Music. De har varit igång sedan 2008 och huvudkontoret ligger i Stockholm.
Prissättningen är från 7$ årligen för att lägga ut en låt på en streamingstjänst (13$ för ett album). För att lägga ut på samtliga deras streamingstjänster kostar det istället 15$ respektive 25$. Man får tillbaka 85% av intäkterna, om man inte uppgraderar sitt abonnemang för 25$. Då får man 92.5%.
Record Union verkar lägga ut sin musik hos alla de stora streamingstjänsterna (Spotify, iTunes, Tidal, Deezer, osv.)

Kostnad för en låt: 15$ (ett år) / 150$ (tio år)
Kostnad för 10 låtar: 25$ (ett år) / 250$ (tio år)
Intäkter: 85%

RouteNote

Släppa musik på Spotify - Routenote

RouteNote är ett bolag som startades 2007 i Storbritannien.
RouteNote tar 0 kronor i årlig avgift men i gengäld ger de bara tillbaka 85% av intäkterna. Man kan när som helst uppgradera till ett Premium-konto för 30$. Har man ett sådant får man betala 10€ per år men i gengäld får man 100% av intäkterna tillbaka.
De lägger ut sin musik till 90% av streamingtjänsterna, Spotify, Deezer, iTunes och Tidal inkluderat.
RouteNote har dessutom ett affiliateprogram där man kan referera andra artister till att använda dem, och få 2% av deras intäkter (vilket tas av RouteNotes del av kakan). Använd gärna min länk, eller mitt id (2f74c4ad) om du skapar ett konto, så får jag en slant. Tack! =)

Kostnad för en låt: 0 (ett år) / 0 (tio år)
Kostnad för 10 låtar: 0 (ett år) / 0 (tio år)
Intäkter: 85%
Kommentar: Det här är precis vad jag vill ha! 0 kronor i kontantinsats och lite mindre tillbaka. Om musiken börjar sälja har man möjlighet att uppgradera.

Spinnup

Släpp musik på Spotify - Spinnup

Spinnup startades av Universal och har för nuvarande verksamhet i Sverige, Danmark, Tyskland och Storbritannien. De säger att Universals scouter lyssnar på musiken du laddar upp här och att du därför har chansen att bli upptäckt av skivbolaget.
Det kostar 10€ att lägga upp en låt, upp till 40€ för ett helt album och denna avgift betalas årligen. I gengäld får du som musiker tillbaka 100% av intäkterna.
Låten läggs upp på Spotify, iTunes, Apple Music, Google Play, Amazon, Rhapsody, Tidal och Deezer. Man har möjlighet att ange ett specifikt releasedatum.

Kostnad för en låt: 10€ (ett år) / 100€ (tio år)
Kostnad för 10 låtar: 40€ (ett år) / 400€ (tio år)
Intäkter: 100%

Tunecore

Släppa musik på Spotify - tunecore

Tunecore är ett amerikansk företag baserat i New York som grundades 2005. De har flera kontor runt om i världen, även i Europa.
Prissättningen är 10$ för en singel och 50$ för ett album (fast bara 30$ första året). Man får tillbaka 100% av intäkterna.
Tunecore lägger upp musiken på över 150 streamingstjänster, däribland, Spotify, Deezer och iTunes. Liksom CD Baby har de en palett av distributionstjänster som man kan lägga till för USA-marknaden och worldwide.

Kostnad för en låt: 10$ (ett år) / 100$ (tio år)
Kostnad för 10 låtar: 30$ (ett år) / 480$ (tio år)
Intäkter: 100%

Konsten att släppa musik på Spotify

Ja, gott folk, där har vi listan. Jag väljer alltså att lägga ut min musik hos RouteNote (vilket tydligen uttalas root-note) därför att de kostar minst i låga volymer. Det spelar dessutom in att de är ett europeiskt bolag eftersom jag vill premiera lokala aktörer, men inte till vilken kostnad som helst.

I nästa blogginlägg kommer ni få läsa om hur man går tillväga när man faktiskt lägger upp en låt på RouteNote.

4 Kommentarer

  1. Jättekul!
    Men….. för en oteknisk person som jag kanske du kan förklara hur jag kan lyssna på låten?

    • Tomas Heed

      2017-05-10 at 22:32

      Du måste ge dig till tåls ett tag till. Det tar 2-4 veckor att publicera den.

  2. Tack för en gedigen genomgång! Detta var precis vad jag behövde för att komma igång med egen publicering.

    • Tomas Heed

      2017-08-29 at 07:11

      Kul att du gillade den, Hugo. Hoppas det går bra med publiceringen!

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

*

© 2017 Tomas Heed Litteratur