Hoppa till innehåll

Konsten att släppa musik på Spotify

Nu är min låt Stockholm mot Göteborg äntligen färdig och det är dags att låta er lyssna på den! Det känns otroligt roligt och spännande, samtidigt som det känns lite konstigt och utlämnande att hela värden kommer att få tillgång till min skapelse. Nu sitter jag alltså här med en wav-fil med min låt, men hur tusan bär man sig åt för att släppa musik på Spotify?

Kostar det någonting? Vart vänder man sig?

I det här blogg-inlägget ska jag försöka reda ut vad jag behöver göra i nästa steg. Häng med!

Aggregator

När man Googlar på att ”släppa musik på Spotify” och klickar på valfri länk så presenteras man för första gången i sitt liv för ordet aggregator, eller aggregatör i dess försvenskade form. En aggregatör i Spotify-sammanhang är en distributör som hjälper dig att sprida din musik digitalt. Aggregatörerna har avtal med till exempel Spotify, Deezer och iTunes och genom att lägga upp din låt hos distrubitören så kommer de i sin tur att lägga ut låten på de olika streaming-tjänsterna. Samtliga aggregatörer har sina egna avtal med streamingtjänsterna, och alla har de olika avtal mot dig som musiker.

Kan man släppa musik på Spotify utan aggregator?

Enligt ett tre år gammalt foruminlägg hos Spotify är svaret: Nej. ”Det enda sättet att släppa musik på Spotify är via ett skivbolag eller en aggregatör.” (Min översättning)

Personen som skrev foruminlägget tyckte att det var lite dyrt med 10-50$ för att anlita en aggregatör. Men kostar det verkligen så mycket?

Lista över aggregatörer

Jag har sammanställt en lista över vilka aggregatörer som finns på marknaden idag och vad det kostar att lägga ut en låt via var och en. Jag har dessutom gjort en summering vad det kommer att kosta för mig att lägga ut min låt, kontra intäkter. Denna beräkning baseras på att:

  1. Jag kommer lägga ut ungefär en låt i kvartalet.
  2. Jag kommer få kanske 10’000 lyssningar på varje låt.
  3. Min låt ska ligga på Spotify ”för evigt”, så jag vill ha ett startpris och ett 10-årspris.

Jag kanske ska tillägga den överflödiga informationen att det inte är intressant för mig att gå via ett skivbolag. Dels vill jag inte att någon ska påverka mig om vad, när och hur ofta jag ska skapa musik. Dels tror jag inte att min musik är skivbolagsvänlig i dess nuvarande form, då jag ännu inte har hittat min musikaliska identitet. Idag opera, imorgon 90-talsdisco med en Basshunterslinga.

Så, vad har vi? I bokstavsordning.

CD Baby

Släppa musik på Spotify - CD Baby

CD Baby startades redan 1998 och har över 350’000 album i sin katalog. Det är ett amerikanskt bolag baserat i Portland, Oregon. Hos CD Baby har du också möjlighet att trycka upp CD-skivor och få dem distribuerade.
De har olika kostnadsmodeller från gratis upp till 35$ för en singel. Gemensamt för alla abonnemang är att de inte tar någon årsavgift. I gratisläget får du 85 % av intäkterna, men låtarna distribueras inte ut utanför deras egen sajt. För att nå ut på iTunes, Spotify, Amazon MP3, Google Play och så vidare behöver du betala 10$ och får behålla 91% av intäkterna.

Kostnad för en låt 10$ (ett år) / 10$ (tio år)
Kostnad för 10 låtar (en i taget) 100$ (ett år) / 100$ (tio år)
Intäkter: 91%

Distrokid

Släppa musik på Spotify - Distrokid

Distrokid startades 2013 och deras huvudkontor ligger i San Francisco, Californien.
Det kostar 19.99€ per år att lägga upp musik på Distrokid. För de summan får du lägga upp hur mycket musik du vill och du får 100% av intäkterna.
Låten läggs upp på iTunes, Apple Music, Spotify, Pandora, Amazon, Google Play, Tidal, YouTube, Deezer och 150+ andra strömningstjänster.

Kostnad för en låt: 20€ (ett år) / 200€ (tio år)
Kostnad för 10 låtar: 20€ (ett år) / 200€ (tio år)
Intäkter: 100%
Kommentar: Om jag var musiker på heltid och ville satsa på musiken hade jag valt denna lösning. Släpper man en låt i månaden regelbundet är detta ett furstligt alternativ!

Ditto

Släppa musik på Spotify - Ditto

Ditto startades 2005 och huvudkontoret ligger i Liverpool, Storbritannien. Ditto har idag 85’000 artister under sig och de var faktiskt de första som lade upp en osajnad artist på Spotify. Bara en sådan sak.
Den årliga kostnaden för en singel är 10€ och för ett album betalar man 30€ per år. De har även en pro-version där man betalar 79€ för hur många låtar man vill. Man får tillbaka 100% av intäkterna.
Låten läggs upp på bland annat Spotify, iTunes, Apple Music, Google Play, Amazon, Rhapsody, Tidal och Deezer. Man har möjlighet att ange ett specifikt releasedatum.

Kostnad för en låt: 10€ (ett år) / 100€ (tio år)
Kostnad för 10 låtar: 30€ (ett år) / 300€ (tio år)
Intäkter: 100%

Music Kickup

Släppa musik på Spotify - Music Kickup

Det finska bolaget Music Kickup startades 2011 och deras huvudkontor ligger i Helsingfors. Detta är någonting så konstigt som en aggregatör som jobbar helt gratis.
Att lägga upp en låt kostar 0€ och du får 100% tillbaka.
Utbudet på streamingtjänster är något mer begränsat. Låten läggs upp på: iTunes, Spotify, Deezer, Google Play, Xbox Music, WiMP, Tidal, Rdio, 7Digital, Microsoft Mix Radio och Amazon. Det är de mest fundamentala tjänsterna känner jag, och det räcker för mig.

Kostnad för en låt: 0€ (ett år) / 0€ (tio år)
Kostnad för 10 låtar: 0€ (ett år) / 0€ (tio år)
Intäkter: 100%
Kommentar: Man blir nästan lite misstänksam, det här verkar för bra för att vara sant. Om jag tittar närmare på hemsidan verkar det inte ha hänt så mycket sedan 2014. Aktiviteten på deras Facebook-konto är låg, och det som skrivs verkar inte vara relaterat till verksamheten. Nej, det här tåget lockar, men jag vågar inte ta det.

Record union

Släppa musik på Spotify - Record Union

Record Union är en svensk aggregatör som har ett nära samarbete med scouter från Sony Music. De har varit igång sedan 2008 och huvudkontoret ligger i Stockholm.
Prissättningen är från 7$ årligen för att lägga ut en låt på en streamingstjänst (13$ för ett album). För att lägga ut på samtliga deras streamingstjänster kostar det istället 15$ respektive 25$. Man får tillbaka 85% av intäkterna, om man inte uppgraderar sitt abonnemang för 25$. Då får man 92.5%.
Record Union verkar lägga ut sin musik hos alla de stora streamingstjänsterna (Spotify, iTunes, Tidal, Deezer, osv.)

Kostnad för en låt: 15$ (ett år) / 150$ (tio år)
Kostnad för 10 låtar: 25$ (ett år) / 250$ (tio år)
Intäkter: 85%

RouteNote

Släppa musik på Spotify - Routenote

RouteNote är ett bolag som startades 2007 i Storbritannien.
RouteNote tar 0 kronor i årlig avgift men i gengäld ger de bara tillbaka 85% av intäkterna. Man kan när som helst uppgradera till ett Premium-konto för 30$. Har man ett sådant får man betala 10€ per år men i gengäld får man 100% av intäkterna tillbaka.
De lägger ut sin musik till 90% av streamingtjänsterna, Spotify, Deezer, iTunes och Tidal inkluderat.
RouteNote har dessutom ett affiliateprogram där man kan referera andra artister till att använda dem, och få 2% av deras intäkter (vilket tas av RouteNotes del av kakan). Använd gärna min länk, eller mitt id (2f74c4ad) om du skapar ett konto, så får jag en slant. Tack! =)

Kostnad för en låt: 0 (ett år) / 0 (tio år)
Kostnad för 10 låtar: 0 (ett år) / 0 (tio år)
Intäkter: 85%
Kommentar: Det här är precis vad jag vill ha! 0 kronor i kontantinsats och lite mindre tillbaka. Om musiken börjar sälja har man möjlighet att uppgradera.

Spinnup

Släpp musik på Spotify - Spinnup

Spinnup startades av Universal och har för nuvarande verksamhet i Sverige, Danmark, Tyskland och Storbritannien. De säger att Universals scouter lyssnar på musiken du laddar upp här och att du därför har chansen att bli upptäckt av skivbolaget.
Det kostar 10€ att lägga upp en låt, upp till 40€ för ett helt album och denna avgift betalas årligen. I gengäld får du som musiker tillbaka 100% av intäkterna.
Låten läggs upp på Spotify, iTunes, Apple Music, Google Play, Amazon, Rhapsody, Tidal och Deezer. Man har möjlighet att ange ett specifikt releasedatum.

Kostnad för en låt: 10€ (ett år) / 100€ (tio år)
Kostnad för 10 låtar: 40€ (ett år) / 400€ (tio år)
Intäkter: 100%

Tunecore

Släppa musik på Spotify - tunecore

Tunecore är ett amerikansk företag baserat i New York som grundades 2005. De har flera kontor runt om i världen, även i Europa.
Prissättningen är 10$ för en singel och 50$ för ett album (fast bara 30$ första året). Man får tillbaka 100% av intäkterna.
Tunecore lägger upp musiken på över 150 streamingstjänster, däribland, Spotify, Deezer och iTunes. Liksom CD Baby har de en palett av distributionstjänster som man kan lägga till för USA-marknaden och worldwide.

Kostnad för en låt: 10$ (ett år) / 100$ (tio år)
Kostnad för 10 låtar: 30$ (ett år) / 480$ (tio år)
Intäkter: 100%

Konsten att släppa musik på Spotify

Ja, gott folk, där har vi listan. Jag väljer alltså att lägga ut min musik hos RouteNote (vilket tydligen uttalas root-note) därför att de kostar minst i låga volymer. Det spelar dessutom in att de är ett europeiskt bolag eftersom jag vill premiera lokala aktörer, men inte till vilken kostnad som helst.

I nästa blogginlägg kommer ni få läsa om hur man går tillväga när man faktiskt lägger upp en låt på RouteNote.

31 kommentarer till “Konsten att släppa musik på Spotify”

  1. vad rekomenderar ni för bolag om man bara skriver på svenska? då jag vill ha ut ca 10 låtar på bla spotify 🙂 kjelle wallén

  2. RouteNote har buggar i sina formulär. Jag rapporterade det i april. Bland annat gömmer sig/ försvinner ur viewport, ett ”capta” fält som slussar tillbaka användaren om man inte fyllt i det.

    Efter att kört med RouteNote, som tar alldeles för lång tid på sig att hantera ärenden/ göra materialet tillgänglig, klumpig support, bytte jag till Svenska Amuse. Snabbt, nytänk, okomplicerat, och lika bra deals.

    1. Hur funkade det för dig med Amuse?
      Har förstått att deras erbjudande är avgiftsfritt och att 100% av intänkterna går till artisten. Är de dessutom ett snabbare och med ett mindre komplicerat upplägg låter det ju jättebra. Nästan för bra faktiskt. Hade varit intressant att höra vad du tycker några månader senare.

      1. Jag som också har använt amuse ett tag nu kan säga att det funkar väldigt bra! Det som är dåligt är dock att det är svårt att lita på statistiken.

          1. Det jag menar med att statistiken är opålitlig är för det första att det inte stämmer överens med Spotify for artists-appen.
            För det andra så har det hänt att siffrorna har ändrats efter några dagar.
            Och för det sista så säger appen emot sig själv (dvs att amuse har totala streams för varje låt och titala streams för alla låtar och de siffrorna stämmer ibland inte överens med varann.

          2. Jag upplever Amuse håller vad de lovar när det gäller ”uppriggningen” av materialet, både till plats och i rätt tid. Appen är enkel och tjänsten känns tydlig. Däremot upplever jag nog hela Spotify-processen lite ”tomte-verkstad”. Vem säkerställer och kontrollerar data mellan alla ”aktörer”. Den frågan ligger inte i Amuse eller särskilda aggr. Men, i en liten produktion som jag ligger uppe med, Känns det märkligt att det ligger 2 downloads, runt 600 streams, när åtminstonde 50 ”vänner” har downloadat låten till sin telefon…

            Vissa tekniker i rapportering, buffrar, så det är möjigt att downloads ska nå en visst antal (tex 100) innan rapporteringen skickas till Amuse. Så arbetar tex Stims teknik (vad jag vet) i vissa avseenden. Har märkt att stat för tidigare månader ökade plötsligt (positivt) efter visst intervall. (Ex maj redovisade plötsligt mer när jag kikade till appen i Augusti, jmf med när jag kikade till appen i Juli..)

            I det stora hela känns ändå som att redovisingen är verklighets-förankrad. Men jag har ingen världs-hit att direkt mäta med…

            Avslutningsvis, är en fungerande process positivt för artister, låtskrivare och upphovsmän, bra för branchen. Musiken kommer ut på ett sätt man ex genom Amuse, kan ha kontroll över. Det har alltid strulats med pengar från managers, publishers och ”bolag”. Och bråket mellan ”pinnar”, % och andelar gör att många låtar fastnar i hyllan pga brustna ”rättighets-dialoger”. Och då blir det ju inga pengar alls till upphovsmännen…

            Mitt projekt kan ses via webbaddressen som eventuellt publiceras i denna kommentar när man klickar på avatar. För den som vill se hur enkelt man kan lansera sig med ex tjänst från Amuse.

        1. Hej!

          Jag har försökt att skapa ett konto men varje gång jag klickar på ”sign up”-knappen
          kommer jag bara tillbaka.

          Är det så att routenote har slutat att introducera nya artister eller är det jag som gör fel?

          Mvh Hugo

          1. Hej! Ja, det är samma för mig just nu. Säkert något tillfälligt fel. Jag tror inte de har slutat ta emot nya artister…

          2. Hej och Tack för en bra artikel, välgjort research-arbete och framställning. Är det någon som känner till ett forum för denna typ av ämne: Upphovsman vs Aggregators? Trodde Stim drev något, men hittar inget a 2018 på webben. Tips?

          3. Tack Tomas!
            Mycket matnyttigt för en nybörjare på området! Jag sökte efter info som denna och tack vare det har jag lyssnat på din låt nu!
            Ove.

          4. Hej Tomas!

            Tack för ett mycket bra inlägg! Så braaa att du la upp denna information och gjorde ”djungeln” lite mer framkomlig
            Jag tänker lägga ut låtar och det känns viktigt att hela min släkt i USA kan lyssna med! Vet du om Route note möjliggör streaming och lyssning via Spotify eller annan likadan tjänst i USA?

            Allt Gott /Jenna

            1. Hej, tack för beröm!
              Jag vet att min låt går att lyssna på från USA via Spotify. Jag tror Spotifys katalog är global – alltså att all musik finns överallt. (Möjligtvis med undantag från Kina och andra censur-länder.)
              //Tomas

          5. Tjena Tomas! Tack för en bra genomgång! Hur har det gått med dina alster? Var det så bra som du tänkt? Det blev RouteNote förstod jag, är du nöjd? Vi ska lägga upp en ny platta inom kort, därför mina frågor! Mvh Tom Nilsson

          6. Om man vill lägga upp flera olika artister. Låt oss säga att jag över årens lopp har spelat i flera olika band. Kan man då skapa flera artistprofiler under en och samma inloggning eller måsta man ha flera separata konton då? Har reggat mig på på Spinnup men hittar inte den möjligheten.. eller så letar jag bara dåligt 🙂

            mvh
            Anders

            1. Hej Anders,
              Tack för förtroendet, men det här har jag ingen aning om.
              Jag tycker att det borde gå. Min rekommendation är att du skickar frågan direkt till Spinnup. De borde ha en kundtjänst som kan hjälpa dig.

              Lycka till!
              Tomas

              1. Hej Thomas, tack för bra info! Nu har du varit igång ett tag, tycker du att du är nöjd med ditt val, att det funkat bra? Jag ska lägga ut musikoch funderar på Spinn-up ( det som lockar är att de har scouter, om de nu är aktiva….) eller distrokid. Mvh Karin

                1. Hej Karin,
                  Ja, det har fungerat bra. Jag har precis kommit upp i en nivå där jag ska få min första utbetalning. Jag återkommer med mer info om det, såklart. Jag ville ju ha det enklaste möjliga för att lägga ut min musik och då tycker jag RouteNote har levererat. Men som sagt, då ingår ju inget annat.

                  1. Hej igen, tack för svar! Om du vill säga upp ditt avtal och byta, hur lång uppsägningstid är det? ( I så fall kan man ju byta om man skulle vara missnöjd..) Mvh Karin

                    1. Jag vet faktiskt inte. En del verkar ha trettio dagar. Andra har noll. Det verkar inte bättre än att du får läsa det där tråkiga avtalet om du vill veta…

                  2. Jättekul!
                    Men….. för en oteknisk person som jag kanske du kan förklara hur jag kan lyssna på låten?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: