Tomas Heed

Författare • Musiker • Entreprenör

Stockholm mot Göteborg Release

Nu har jag äntligen fått iväg min låt till RouteNote!

Den 10 Augusti har min hitlåt Stockholm mot Göteborg release till en Spotify-installation nära dig!

En bra plan

Jag tror att det väcks ganska många frågor om min låt. Den fråga som kommer att vara längst, förmodligen längre än låten, är frågan om omslaget. Om låten heter Stockholm mot Göteborg, varför i allsin dar är bilden tagen i Göteborg och inte i Stockholm. Ja, det finns faktiskt en anledning och den är inte lättja.

Vi firade ju midsommar uppe i familjens sommarstuga uppe i Sandviken utanför Gävle. Mamma har en fantastisk liten stuga på en höjd ovanför Storsjön i Sandviken. Med lite god vilja går det att trycka in både mig, mamma, mina två systrar och våra respektive familjer. Det är en klassisk midsommar med dans runt stången, sill och nubbe och avslutande grillkväll.

När vi åkte från Sandviken tog vi den lilla omvägen om Stockholm. Vi hade med oss kameran och en utmärkt plan för en framsida till skivan. När Göteborgståget lämnar Stockholm Central börjar det ju sin färd över Stadsholmen och Gamla stan och fortsätter sedan in till andra sidan Mälaren där det sedan försvinner in i en tunnel precis under Hilton. Vi hade kollat upp när tåget skulle gå och efter att ha tråcklat oss igenom alla vägarbetena i Stockholm centrum stod vi på plats ovanpå Hilton och väntade med kameran i högsta hugg.

Ni förstår ju själva. I förgrunden ett tåg med texten Göteborg i framrutan. I bakgrunden Mälaren med Stockholms stadshus som tronar över staden.

Lurad av SJ

Det första tåget var ett X2000-tåg som skulle avgå klockan 15:25. Jag stod med kameran redo och väntade. Inget tåg kom.

SJ är ju inte direkt kända för att vara i tid, så det kanske bara var en försening. Lyckligt nog så var ett Inter City-tåg på ingång med avgångstid 15:29, så jag stod kvar med kameran redo och väntade. Inget tåg kom.

Till slut hittade jag en obskyr trafikupplysningssida från SJ, med prefixet www2. Där stod det att det var en spåromläggning under nio dagar, exakt under den tiden vi var där! Fruktansvärt irriterande och med en lång onödig omväg runt Stockholm.

Slutsatsen blev att jag fick åka in till Göteborg några dagar senare och ta bilden. På något sätt hade jag ändå fastnat i tanken att ha ett tåg på bilden, och då fick det bli så.

Stockholm mot Göteborg Release - Fail

Men vart tusan är tåget?

Att ladda upp musik på RouteNote

Jag har ju i ett tidigare inlägg berättat att jag har valt RouteNote som min Aggregator. För den som ännu inte har läst mitt förra inlägg är alltså en Aggregator en tjänst genom vilken man kan lägga upp musik till digitala tjänster, till exempel Spotify. Jag har skapat upp ett konto där tidigare och om du själv vill skapa upp ett konto så kan du gärna använda min länk här, så får jag lite provision.

Så, hur gör man då för att lägga upp sin musik på RouteNote. Jo, det finns fyra steg som man ska genomföra. Innan man gör någonting alls behöver man skapa ett konto och logga in på sidan.

När man har gjort det kan man gå in i menyn och välja Distribution > Create new Release.

Det första du ombeds göra är att ange en UPC/EAN-kod och en titel på ditt album eller din låt. UPC betyder Universal Product Code och EAN står för European Article Number. Kort sagt så är det en streckkod. Om du inte anger någon så kommer RouteNote att skapa en åt dig.

När du kommit såhär långt är det dags för de 4 punkterna. Man får göra dessa i vilken ordning man vill. Jag listar dem ändå i nummerordning.

Släppa musik på Spotify - Routenote

1. Album Details

I Album Details fyller man i information om sin skiva. Man anger artist, förlag, copyright-information och så vidare. Man kunde också ange ett specifikt datum då man ville att låten skulle släppas. Detta datum skulle ligga minst 4 veckor framåt, så att RouteNote hinner skicka ut låten till alla butiker.

Väljer man inte ett specifikt datum kommer de att lägga ut låten så fort som möjligt på alla tjänsterna. Detta kan till exempel betyda att låten finns tillgänglig på iTunes en vecka innan Spotify. Jag valde att lansera min låt den 10 augusti. Om du inte har en väldigt bra anledning ska man släppa sin musik på en fredag. Efter vad jag har hört så är detta den inofficiella release-dagen på Spotify.

2. Add Audio

Här lägger du upp själva musiken, en eller flera låtar. Man får tydligen bara lägga upp MP3-låtar, så jag fick koda om den högupplösta WAV-fil jag fick från Rexius Records till en 192 kbps mp3-låt. Om man väljer att betala RouteNote en slant för att bli Premium-kund kan man istället ladda upp låten i .flac-format, med högre kvalitet. Jag som är snål valde att konvertera min låt till mp3. Detta gjorde jag genom att importera låten i iTunes och konvertera den till ett annat format.

När man har lagt upp låten kommer man till ett andra steg där man anger lite mer information om var och en av låtarna. RouteNote är snälla och erbjuder dig att använda deras ISRC-kod gratis. Det är här man alltså måste vara alert och skriva in sin egen ISRC-kod. Annars kommer RouteNote att få all ersättning för inspelningen av låten, som alltså går på ett separat konto.

Tänk på att skriva in din egen ISRC-kod!

3. Album Artwork

Här ska man lägga upp en bild som blir omslaget till skivan. Det är ju väldigt gammaldags att skriva omslag, eftersom det förmodligen aldrig kommer tryckas upp någon skiva. Men jag är ju lite gammaldags.

Bilden ska vara högupplöst och osuddig och den ska vara tagen av dig eller i alla fall vara fri för dig att använda. Den får inte vara pornografisk och den får inte innehålla någon webb-adress. Formatet på bilden ska vara exakt 1425×1425 pixlar. Så är det med det.

4. Manage Stores

Den sista punkten man måste ta ställning till är vilka butiker din låt ska hamna i. Det finns totalt kanske 30 butiker att välja på. iTunes Store, Deezer, Spotify, Google Play, Napster och en hel del andra som jag aldrig tidigare hade hört talas om. Man har också möjligheten att lägga upp låten på YouTube som en video. Själva videon blir väl en bild på konvolutet antar jag.

Det fanns en kryssruta med texten ”Välj alla butiker”. Den kryssade jag i. Sedan fick man välja vilken kostnadsplan man ville ha. Man kunde välja att sälja låten extra billigt, eller extra dyrt. Jag valde normalpris.

AIK mot IFK

Den 10 augusti

Varför valde jag just den 10 augusti? Jo, den 10 augusti kommer AIK att möta IFK Göteborg på Gamla Ullevi i Göteborg. Den här matchen skulle ju egentligen ha spelats i början av sommaren. Tur för mig så blev det en mutskandal kring hela matchen och den flyttades fram ett par månader. Detta gjorde att jag hann färdigt med min låt!

Nu tänkte jag bara ta kontakt med Radiosporten och fråga dem om de vill spela min låt innan matchen.

Kanske vill de ha en intervju med mig också? Det vore roligt.

4 Kommentarer

  1. Black Vest

    2017-07-21 at 09:00

    Ascoolt! Ser fram emot 10 augusti då!!!

  2. Karin Adebahr

    2017-08-10 at 16:05

    Bra låt!! Snyggt jobbat Tomas

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

*

© 2017 Tomas Heed Litteratur