Hoppa till innehåll
Betatestare till Balansspelet

Betatestare till Balansspelet sökes

Nu är mitt spel till bokmässan färdigt! Nu söker jag betatestare till Balansspelet

TLDR

Här hittar du spelet.

Bokmässan

I år är ju bokmässan som vanligt förlagd till sista helgen i september, torsdagen 28 september till 1 oktober. Eftersom min bok kommer ut först i vår så har jag funderat på om jag över huvud taget ska vara med på mässan. Sedan kom jag på den briljanta idén att jag skulle göra ett spel för att locka läsare till min blogg. Spelet skulle göras i HTML5 och Javascript och jag skulle göra en arkadmaskin till spelet där jag byggde in en dator, knappar, en joystick och en touchskärm. När man var färdig med spelet skulle man komma till en sida där man kunde gå med i mitt nyhetsbrev och alla som signade upp sig på nyhetsbrevet var med i utlottningen av ett presentkort på typ 300 spänn på Akademibokhandeln.

Jag tog kontakt med mitt förlag och frågade om de tyckte att det var en bra idé, och de nappade direkt på den. Roligt, tyckte jag, och satte igång att utveckla. När jag hade gjort färdigt spelet och köpt alla grejer jag behövde – touchskärmar, joysticks och knappar – kontaktade jag mitt förlag igen. Jag tänkte att de kanske hade några önskemål på hur de ville att arkadmaskinen skulle se ut. Till min stora besvikelse hade de då ändrat sina planer och min arkadmaskin fick inte längre plats i montern.

Men, lite små justeringar i koden, och nu är spelet färdigt. Vi går från arkadhallen in på mobilspelsmarknaden. Utan att passera gå!

Balansspelet

Balansspelet

Spelet bygger på karaktärerna i min bok. Med ena handen styr man Siam, som ju har fått vingar. Du använder joysticken på skärmen till att styra Siam. Har du ingen touchskärm går det att använda knapparna ASDW för att styra honom. Om du tänker dig att datorns piltangenter ligger över dessa knappar så fattar du snart vad du ska trycka på för att styra honom åt rätt håll.

Lee har väldigt bråttom och springer fram och tillbaka längst ner på skärmen. Trycker man på den stora röda knappen, eller Enter på tangentbordet, så kastar han en eldboll.

Målet med spelet är att plocka så många bomber som möjligt på 100 sekunder, antingen med Siam eller med Lees bomber. Fråga gärna varför det är just bomber som man ska plocka. Det har ingenting med boken att göra, men det kändes roligare än en peng.

Ah, jag har gjort en låt till spelet också. Den är inspirerad av gamla tiders spelmusik – min favorit Bubble Bobble. Sätt på volymen.

När man spelat färdigt får man möjligheten att signa upp sig på mitt nyhetsbrev.

Bombsprite

Roligare än pengar

Betatestare till balansspelet

Det vore väldigt snällt om ni ville hjälpa mig att testa mitt spel innan bokmässan. Jag tänkte be förlaget om att få sätta upp en stor affisch i deras monter för att uppmana besökarna att gå in och tävla. Då vore det najs om det fungerade på alla enheter.

Jag vet om att ljudet inte är riktigt 100% på iPhone, vilket beror på att man inte kan spela upp ljud hur som helst. Detta kommer jag eventuellt att lösa. Om ni hittar något annat fel får ni gärna maila mig på balansspelet@tomasheed.se. Skriv i så fall vilken enhet det gäller – iPad, iPhone, Android, dator osv. Det ska gå att scrolla i texten när spelet är slut. Man ska höra en låt och ljud och gubbarna ska gå att styra.

Den som signar upp sig på nyhetsbrevet innan bokmässan är naturligtvis också med i utlottningen!

Mitt rekord är 3300 poäng. Slå det den som kan!

 Klicka här för att spela

Etiketter:

9 kommentarer till “Betatestare till Balansspelet sökes”

  1. Jag hade problem ibland med att få iväg eldklotet, speciellt i samband med att jag styr ving-gubben. Bäst är animationerna!

  2. Hello!!

    Had testkört några gånger på min Android nu. Tycker knappen för att avfyra eld bara fungerar ungefär var 3e tryck. Annars gick det bra. Kom inte över 1500 poäng dock. Kör igen 😉

  3. Absolut längre stresstid!! Spelade på min platta och det funkade fast andra gången ”fastnade” jag uppe i hörnet och joysticken gick inte att röra.
    Heja Tomas!

    1. Om man ”spamm”-skjuter med Lee så nollas eldbollen. Vet inte ifall det är avsiktligt men kändes ”fel”.
      Stressen sista stunden när tempot höjs kändes för kort. Fick inte mario-suget i magen!

      Testat på PC och iOS. Lirade fint på bägge. Snyggt jobbat 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: