Min våg visar mirakulöst nog fortfarande bra siffror efter sommarens glada leverne. Ändå känner jag att jag börjar tappa formen en smula. Nu är det dags att ta tag i kroppen igen!

Spegeln

Under våren körde jag min asketiska diet, där jag gick ner 10 kilo på 7 veckor. Jag hade satt upp en målvikt på 91-92 kg, men i och med att jag visste att jag skulle gå upp igen när dieten var slut så deffade jag ner mig till 88 kg. Sedan dess har en sommar passerat med grillkvällar och öl i solen. Trots det glada livet verkar vågen ha stabiliserat sig runt 92 kg.

Däremot så har jag känt att jag inte direkt är fast i muskulaturen längre. Min tyngdpunkt har på något underligt sätt förflyttat sig neråt under sommaren. Magen putar ut lite över skärpet och jag måste sträcka lite på mig och andas in när jag ställer mig framför spegeln. Det känns inte optimalt!

Dessutom har jag en dålig rygg med historia av diskbråck. Ryggen är min bästa träningskompis. Så fort jag inte har tränat på ett tag så säger ryggen till mig att det är dags. När det gör ont att sitta eller gå vet jag att jag måste träna upp core-muskulaturen.

Så många möjligheter

Så, vad vill jag träna för någonting? Det viktigaste med min träning är att jag inte har ont. Sedan vill jag behålla vikten, jag vill vara smidig och jag vill bli fastare i kroppen. Samtidigt måste det gå att kombinera träningen med jobbet och familjen.

Helst av allt skulle jag vilja träna på lunchen. Nä, nu ljuger jag. Helst skulle jag inte behöva träna alls. Men om vi utgår från att jag behöver träna för att må bra, vad kan jag tänka mig?

När man säger smidig tänker jag genast på yoga. Jag har aldrig sett en fet yogi, så det måste göra någonting för vikten också. Det finns en handfull yoga-ställen i Borås men ingen har lunchpass.

Smal yogi

Smal yogi (bild: wikipedia)

Tänker man muskler så är det gymmet som gäller. Gym är tråkigt. Däremot så finns det ett antal Crossfit-anläggningar i staden med lunchpass. Jag vet inte om min kropp klarar av det. Det känns som att skaderisken är ganska hög i Crossfit. Den nya parkour-anläggningen i stan går tyvärr bort av samma anledning. Det ser ganska fräckt ut annars.

Vill man ha en skonsam träning så sägs ju simning vara bra. Om man kollar på kropparna på dem som simmar mycket så ser man att det är en väldigt bra träning. Simma kan man dessutom göra när som helst.

Jag har tidigare provat på Pilates. Det är ju bra träning för hållningen och core-muskulaturen. Borås Pilatescenter har lunchträning, vilket passar mig utmärkt.

Sedan har jag ju sprungit ganska mycket i år och jag hade gärna behållit min löpform ett tag till. Se där, nu har vi ett färdigt träningsupplägg!

Träningsupplägget

För en gångs skull var steget inte så långt från undersökning till handling! Nu har jag bokat in träning på tisdagar och onsdagar på Borås Pilatescenter. Måndagar och torsdagar blir det simning på Borås Simarena. Jag har tre och en halv kilometer till simarenan från jobbet, så min målsättning är att springa till badet. Det går faktiskt snabbare att springa dit än att köra bil! Dessutom slipper jag leta efter en parkeringsplats när jag kommer tillbaka.

En löptur på helgen, och sedan är träningsprogrammet klart. Beach 2018, här kommer jag!