Min mage är inte alltid min kompis. Jag behöver ofta rusa till toaletten när jag har ätit någonting. Söker man på det världsomspännande datornätverket Internet efter information om detta verkar mjölk vara en vanlig källa till risig mage. Kan det vara mitt problem? Hur vet man om man är laktosintolerant?

Jag har i en tidigare bloggpost deklarerat att jag börjar känna mig så gammal och skröplig. Eller snarare, mitt sinne känns som 21 men min kropp känns som 60. Jag ser dåligt, knakar i lederna, har konstiga värker och just det. Ibland är min mage lite tjurig mot mig.

För att testa den gamla devisen ”Du är vad du äter” så har jag testat att äta så nyttigt jag bara har kunnat under en månad. Det betyder att jag inte har druckit någon alkohol, jag har undvikit tillsatt socker och godis. Jag har inte ätit gluten och jag har inte ätit (druckit) laktos. Till råga på allt har jag ätit vegetariskt.

Så vad gör denna konstiga diet med kroppen? De tråkiga nyheterna är att jag mår bättre än någonsin. Min mage är som en klocka och kroppen mår bra. Jag har tidigare varit väldigt torr i huden vilket har gjort att jag alltid vill bli kliad på ryggen. Det är helt borta nu, även om det fortfarande är härligt att bli kliad.

Insikter

Men säg den lycka som varar för evigt. Jag har viljestyrka nog för att göra det här experimentet under en månad, men att hålla på så här resten av livet? Nej, det går inte. Därför gäller det att lägga tillbaka en sak i taget och se vad som händer.

Tro det eller ej, men det första jag lade tillbaka var alkoholen. Ni ska veta att midsommarölen var extra god i år, efter en månads uppehåll! Däremot var effekterna av den väldigt tydliga dagen efter. Sur smak i munnen och huvudvärk. Har man alltid mått såhär uselt när man har druckit öl?

Men det här inlägget skulle handla om hur man vet om man är laktosintolerant. Det går ju inte bara att hälla i sig hinkvis med mjölk och se om man behöver kuta iväg till toaletten. Så fort man vet att man har druckit mjölken så kommer hjärnan ställa till det för en och man kommer behöva springa till toaletten. Så enkelt är det. Därför gick vi lite mer vetenskapligt tillväga och gjorde en så kallat enkelblind prövning.

Hur vet man om man är laktosintolerant?

Till det här experimentet behöver du:

  • Fem veckor
  • En liter laktosfri mjölk
  • En liter vanlig mjölk
  • En påse O’boy-pulver
  • En förstående fru (eller man, eller vän, eller barn)

Börja med att, precis som jag, hålla upp med laktos under 4 veckor. Det är faktiskt ganska enkelt nu för tiden. Den laktosfria hyllan är sprängfylld med fullgoda alternativ. Smaken är i princip densamma, men skillnaden är ändå märkbar ibland. Till exempel är den laktosfria turkiska yoghurten lite rinnigare än den vanliga. Smaken är också lite annorlunda, därav O’boy-pulvret.

provrör

När du har tömt kroppen på laktos så köper du mjölken och O’boy. Sedan ber du din fru (man/vän/barn) att blanda till ett glas O’boy med valfri mjölk, utan att berätta för dig vilken sort det är. Sedan dricker du upp och väntar. Behöver du rusa till toan? För lite protokoll över detta och be även din fru (man/vän/barn) att skriva protokoll över vad de har bjudit dig på.

Den sjunde dagen jämför ni protokollen. Kan du sätta vilka dagar du blev serverad laktos så är du med all säkerhet laktosintolerant.

Den glädjande nyheten är att jag tydligen inte är laktosintolerant. Jag klarade testet. Hurra!