Hoppa till innehåll
Konsten att sökmotoroptimera sig själv

Konsten att sökmotoroptimera sig själv

Jag heter Tomas Heed och har en blogg som handlar om mig själv. Man kan ju fråga sig om inte detta gör mig till en narcissist, men vänta det finns mer. Ibland söker jag på mitt eget namn på Google!

Min blogg drivs ju i förväntan att jag kommer att lyckas inom alla tre områden som jag har föresatt mig – Författare, Musiker och Entreprenör. I och med att jag ännu inte har lyckats något vidare i någon av dessa tre grenar så är det ju inte konstigt att det inte finns så mycket om mig på Google. Däremot är det en sak som stör mig. Här har jag skapat upp en sida som handlar bara om mig. Sidan bär mitt namn, tomasheed.se. Alla texter på sidan handlar om mig. De flesta bilder föreställer mig. Och ändå hamnar min blogg bara på en fjuttig sjundeplats när jag googlar mitt namn!

Jag måste genast gå till botten med detta och se om jag kan krypa upp till toppen.

sökmotoroptimera sig själv - resultat
En fattig sjundeplats

Googlebot

Enligt sidan Smart Insights görs det varje dag 6,586,013,574 sökningar på Internet. Av dessa görs över två tredjedelar på Google. Dessa två meningar innehåller väldigt mycket intressant information. 6½ miljard är jättemycket, och över 4 miljarder sökningar går via Google. Varje dag!

För att kunna svara på alla frågor som Google får så har de ett jättestort nätverk av datorer som lagrar information om alla hemsidor. Informationen om alla dessa hemsidor samlas in av någonting som kallas bottar (som i sista ändelsen av robot), web crawler eller spider. Namnet på Googles web crawler är Googlebot. Den fungerar så att Google har en lista med länkar till stora sajter runt jorden. Googlebotten går in på var och en av dessa sajter och söker fram alla länkar som finns på dessa sidor. Om Googlebotten hittar en länk så hoppar den vidare till den länkade sidan och upprepar sedan proceduren där. På så sätt tar den sig från startsidan, via en länk till nästa sida, via en länk till nästa sida och så vidare.

På varje sida som Googlebotten besöker så samlar den in information om sidan. Sidans titel, innehåll och bilder lagras undan på Googles servrar. När man sedan söker på Google så får man fram den information man behöver på ett ögonblick. Det som har gjort Google till den största web-sökmotorn är att man får rätt data snabbt. Det finns även andra sökmotorer – Bing, Baidu, Ask, Yahoo, AOL och Lycos är de största av dessa – men Google är som sagt klart störst.

Search Engine Optimization

För att hjälpa Google på traven kan man ange information om sidans innehåll så att Googlebotten lättare kan kategorisera sidan. Generellt sett kan man säga att om du hjälper Googlebotten så hjälper Googlebotten dig. Ju bättre information om sidan (så kallad metadata) som du tillhandahåller, desto högre hamnar du i Googles sökresultat. Alla företag, och i synnerhet de som säljer någonting, vill ju naturligtvis vara högst upp i listan. Därför ägnar man sig åt att göra det så lätt som möjligt för Google att indexera din sida, så kallad sökmotors-optimering, eller Search Engine Optimization som det heter på engelska. SEO, kort och gott.

Under åren som har gått har det funnits olika sätt att exploatera detta på. När Youtube och filmer på Internet var nytt så var Google väldigt generösa mot den typen av innehåll. Om man lade upp en film som pekade mot din hemsida så hamnade man direkt längst upp i listan. När Google upptäckte den orättvisa viktningen så ändrades reglerna och någonting annat prioriterades. När företagen började exploatera den nya viktningen var man tvungen att ändra strategi igen. Detta förfarande gör att spelplanen hela tiden ritas om och att hålla sig uppdaterad mot Googles regelverk är numera en heltidssysselsättning. En skicklig sökmotors-optimerare kan göra underverk med en sajt, och därför har detta förvandlats till ett välavlönat prestigeyrke.

Hastighet

En annan sak som Google tycker om är när saker och ting går fort! Det finns ett antal tjänster på Internet där man kan mata in sin adress och sedan berättar de vad man behöver göra för att snabba på sin sida. En av dem är Googles egna PageSpeed Insights. Låt oss genast se hur bra min sida är!

sökmotoroptimera sig själv - PageSpeed Insights

Jaha, det var ju ingen rolig läsning. 46% av bästa möjliga på mobilen och 54% på datorn. Låt oss se vad vi kan göra åt detta!

Optimera bilder

Visste du att man kan minska bildstorleken på en vanlig JPG-fil utan att förstöra kvaliteten? Genom att komprimera bilden med en smart algoritm tar man bort information som förekommer flera gånger. Bildstorleken minskar med 40-80%! Jag installerade en WordPress-plugin som heter Smush som gör detta automatiskt åt mig. Men jag ser nu att det finns en bättre optimering som man måste betala för att använda. Mycket irriterande

Aktivera Cache

Varje gång man frågar efter en sida på min blogg så skapas sidan upp på webbservern innan den skickas iväg till webbläsaren. Cache är en slags fickminne som lagrar en ögonblicksbild av hur sidan såg ut förra gången och skickar ut den direkt istället för att skapa upp den på nytt. Det sparar såklart massor av tid. Som cache-plugin använder jag WP Fastest Cache.

Minimera Javascript- och CSS-filer

Hur sidan ser ut och vad som händer när man klickar på knappar och liknande bestäms av CSS-filer och Javascript-filer. Ett variabelnamn i Javascript kan skrivas som MyFantasticButton, men det kan också skrivas som m. Det finns program som komprimerar Javascript-filerna och byter ut de långa variabelnamnen mot korta. Dessutom tas kommentarer och liknande bort så att det går snabbt att hämta filerna. Jag installerade först ett WordPress-plugin som heter WP Super Minify, men jag tyckte inte att det gjorde det jag ville. Istället hittade jag en inställning i min WP Fastest Cache (från stycket ovan) som löste detta.

Om att sökmotoroptimera sig själv

När jag kör min sida genom PageSpeed Insights en andra gång har jag redan kommit upp i 68/100 för mobilen och 80/100 på dator-versionen. Kanonbra! Nu när jag förhoppningsvis har en lite snabbare sajt ska jag även lägga till mina nyckelord så att Google kopplar ihop mig med Tomas Heed. Då lägger jag till Meta Keywords = ”Tomas Heed Författare Musiker Entreprenör” på min sida. Nu får vi vänta och se var Googlebotten positionerar mig härnäst.

Etiketter:

2 kommentarer till “Konsten att sökmotoroptimera sig själv”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.