Hoppa till innehåll
Från affärsidé till app

Från affärsidé till app – Entreprenörsskolan

Ibland kommer man på en idé som är ganska bra. En affärsidé till en webbsida som kanske skulle kunna intressera andra. Ibland är det stora planer som till exempel en utmanare till Facebook. Andra gånger är det mindre planer som en almanacka som helt enkelt visar dagens namn. Mitt problem är att jag alltid väntar på den där affärsidén. Ni vet, den man genomför på 2-3 veckor och sedan lutar sig tillbaka i en solstol på en söderhavsö och njuter av livet. Man har en Piña Colada i ena handen, som någon mystisk kraft håller ständigt toppfylld, och med den andra handen sitter man och refreshar bankkontot på mobilen och ser hur displayen bara fylls upp av siffror.

Grejen är att när den där stora idén väl kommer så kommer jag att vara totalt oförberedd. Jag kommer inte alls veta vad jag ska göra. Därför tänkte jag nu göra en ”brandövning” tillsammans med er. Låt oss gå igenom exakt vad man behöver göra för att färdigställa en affärsidé, från ax till limpa – eller snarare från affärsidé till app. Häng med!

Affärsidén

Det första man måste göra är att komma på själva affärsidén. Redan här kan man få lite problem.

Tänk så många smarta grejer som finns och hur glada de människor som har kläckt dem måste vara. Jag kan däremot garantera er att varje smart affärsidé som kommer fram har föregåtts av minst nio dåliga. Så varför inte börja med en dålig så har du bara åtta kvar innan du lyckas!? I mitt exempel ska vi roa oss med någonting som jag länge har saknat. Ni vet nog vad jag pratar om. Tänk er scenariot.

Man sitter i bilen. Man har 17 mil kvar. Man har hamnat i den här sköna transen som skumpande vägbanor och surrande sommardäck mot blöt asfalt kan ge. Det är då det händer.

– Pappa, batteriet i min iPad är slut!

Panik! Vad ska vi ta oss till? Ska de stackars barnen behöva sitta och titta ut genom fönstret i över en timme? Utan att göra någonting alls? Då kan man ju lika gärna flytta tillbaka in i en grotta direkt! Men  vänta, du är förberedd! Där i handskfacket ligger det och väntar. Det fantastiska.

– Här ungar, jag skrev ut en varsin bricka med bilbingo till er!

– Hurra, pappa! Du är bäst!

Genomförandet

Alltså, vi ska göra ett bilbingo! För att det ska bli ett relevant exempel så sätter vi upp följande riktlinjer:

  1. Vem som helst ska kunna gå in på vår webbsida och spela bilbingo online.
  2. Vi vill kunna skriva ut brickor i förväg från sagda webbsida. Naturligtvis ska brickorna slumpas.
  3. Vi måste ha en app för detta vackra! Detta innebär en för iPhone och en för Android.
  4. Vi måste tjäna pengar på vår affärsidé!

Jamen, sitt inte bara där! Hämta papper och penna och börja designa bingobrickor!

Från affärsidé till app - kreativt skapande

Domännamn

Nu när vi har kommit på vad vi ska göra så är det dags att hitta på ett slagkraftigt namn för vår app. Det känns naturligt för mig att vi registrerar ett domännamn som heter samma sak som appen. Företeelsen bilbingo känns ganska så internationellt gångbart – det borde räcka att anpassa vägskyltarna lite och plocka bort älgen om man ska släppa det i andra länder. Därför hade det varit käckt med ett internationellt gångbart appnamn.

Under alla år som jag har försökt att komma på smarta affärsidéer så har jag lärt mig en viktig läxa. Alla bra namn är redan tagna.

Det finns domännamns-proffs där ute som roffar åt sig alla bra namn i förväntan att de en vacker dag ska kunna sälja dem dyrt. I vissa fall lyckas de också, vilket ju är en affärsidé i sig. Hur som helst så kan man vara övertygad om att carbingo.com, autobingo.com, bilbingo.se etc redan är tagna. Icke desto mindre bör man ju kolla upp om det perfekta domännamnet finns – ibland har man ju tur. Men oftast får man nöja sig med det näst bästa.

Enligt Heed, alltså mig själv, så är domännamnets slagkraftighet omvänt proportionell mot din erforderliga reklambudget. Allting går att sälja med mördande reklam, och ju sämre domännamn du väljer desto mer reklampengar måste du lägga.

Ge inte upp

Det är lätt att bli besviken över att man inte hittar rätt domännamn. Om jag hade fått en daim varje gång jag lagt ner en affärsidé bara för att jag inte hittade det rätta domännamnet skulle jag vara tjock nu. Min helt nyinstiftade regel är såhär – registrera ett halvbra namn och börja jobba med det. Kanske hittar du på ett nytt namn innan du är färdig, eller så gör du inte det. Gör du bara ett bra jobb i övrigt så kommer sidan ändå att slå även om namnet är uselt. Jag besöker dagligen sajter som heter jättekonstiga saker.

Okej, jag har registrerat bingobil.se. Jag tog bingobil.com också när jag ändå höll på.

– Men, säger du, det är ju inte internationellt?

– Nej, det kan väl hända. Jag får väl lägga mer pengar på reklam, då!

Från affärsidé till app

Ja, då är det bara att börja jobba. I det första steget har jag målat en massa bilder som ska vara med i mitt bilbingo. Det tar längre tid än man kan tro att rita de här bilderna. Speciellt när man ser till resultatet. Jag använde mig av så kallade akvarellpennor, vilka är som vanliga blyertspennor i färg, men när man målat klart kan man använda vatten och pensel och liksom smeta ut färgen lite. Resultatet blir ungefär som vattenfärger.

När jag hade gjort klart alla bilderna skannade jag in dem i datorn och redigerade bort allt som kommit utanför och fixade till dem i en enda fil, en spritesheet. Nu ska jag bara skriva lite kod också. Jag kommer att skriva den första versionen, alltså webb-versionen, i HTML och Javascript. Beroende på när du läser detta kanske det redan ligger ett testskott uppe på sajten.

Vissa bilder kanske inte lämpar sig så bra i mitt bilbingo. Jag kommer eventuellt att ha en vuxenversion också. Vi får se, men i sådana fall blir det i version 2.0. Hmm, eller så har jag en bra grund för en betalversion av appen?

Från affärsidé till app - Fyllbult

1 kommentar till “Från affärsidé till app – Entreprenörsskolan”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.