Hoppa till innehåll
Florida

Till sist hamnade vi så i Florida där ”den riktiga semestern” började. Vi var i Florida i två veckor och upplevde mer än det får plats i en bloggpost. Jag vill inte tråka ut dig med för mycket information, så här kommer ett sammandrag.

Bilen

Vi reste från Philadelphia och landade i Orlando och det första vi gjorde var att ta en shuttlebuss till biluthyraren. Jag har länge drömt om en Ford Mustang cabriolet (av någon anledning) och för att överraska familjen… Nja, alltså… Det var såklart en rent egoistisk handling… I alla fall så hade jag bokat just en sådan bil. När vi kom in på parkeringen så fick ungarna syn på en knallgul Chevrolet Camaro.

”Bumblebee”, hojtade de i referens till Transformers-filmen som jag inte visste att de hade sett. När jag kom fram till kassan och de frågade om jag ville ha en Mustang eller en Camaro hade jag inte hjärta att neka ungarna att få åka i Bumblebee. Min dröm om Mustangen får leva kvar en stund till. Jag är inte jätteledsen.

Chevrolet Camaro

Att packa in alla grejer i bilen var en prövning. Öppningen till bagageluckan var exakt lika stor som min väska, så om man tryckte lite så gick den in. På grund av familjens eminenta Tetris-skills så gick det att trycka ner alla grejer. Nätt och jämnt! Min hårda resväska som stod kvar hemma hade definitivt inte gått in. Snacka om i-landsproblem.

Orlando

Vi stannade ett par dagar i Orlando. Första dagen softade vi bara vid hotellpoolen och tvättade upp våra kläder. Det var någonting som hela familjen behövde, liksom våra kläder. Lyckligtvis fanns det ett tvättrum i hotellet, så vi behövde inte tvätta kläderna i poolen.

På torsdagen drog vi iväg till Disney world.

Ja alltså, egentligen kan man inte säga så. Disney world är inte en park, utan det är en hel samling parker. Den består av Magic Kingdom som byggdes 1971, Epcot (Experimental Prototype Commmunity of Tomorrow) från 1982, Hollywood Studios (1989) och Animal Kingdom (1998). Vi besökte Magic Kingdom som är den där parken där sagoslottet står. Innan vi lämnar faktadelen så måste jag tillägga att Disney World som helhet är världens mest besökta semester-resort. 52 miljoner människor passerar parkerna varje år!

Vi hade nog gjort lite dålig research, för vi hade förväntat oss lite fräckare åkattraktioner på Disney World. (Ja, jag säger Disney World, men menar såklart Magic Kingdom). Våra barn är ju 9 och 11 år, så de tyckte att det var helt OK, men hade vi varit här två år senare så hade det mesta varit ganska fattigt. Däremot är ju parken väldigt fin. Det är Disney-tema på allt och miljöerna är vackra. De har en parad varje dag klockan 18 som går genom hela parken där sagoprinsessor och skurkar trängs på stora vagnar som går genom parken.

Klockan 21 var det fyrverkerier som (om man inte hade stått vid Hudsonfloden 4 juli) var påkostade och spektakulära. Precis när parken stängde projicerade de upp film på sagoslottet och spelade disney-musik i alla högtalarna. Det var magnifikt! När showen var slut skulle ALLA gå hem. Det tog lååång tid att komma hem igen. I synnerhet eftersom parken låg en liten tågresa ifrån parkeringen.

Magic Kingdom

Träskbåt

Jag plockar bara guldkornen från resan. Två veckor är ganska lång tid. Ett av guldkornen var att åka träskbåt i mangroverträsket i Everglades. Ni vet de här klassiska båtarna med en stor fläkt där bak. Hej, vad det gick!

Båtarna har ingen köl eftersom det är ganska grunt i träsket. Därför kan man sladda runt lite hur som helst med de där båtarna. Vår kapten tillika guide pekade ut en ensam alligator som låg och guppade på ett ställe. Vi såg också lite fina fåglar, men huvudsyftet verkade ändå vara att åka fort med båten.

Bra då att vi dagen innan hade varit på ön Sanibel utanför Ft Myers. Där har de också mangroverträsk och vi hyrde kajaker och åkte runt och tittade på egen hand. Där fanns det (såvitt vi såg) inga alligatorer, men vi hade ändå fått kika lite på träsket. Därför gjorde det ingenting att båten tokkörde.

Key West

När vi var så långt ner i söder passade vi på att köra ner till Key West. Det är en samling öar som bands ihop med fastlandet av någon excentrisk järnvägsmagnat någon gång på tidigt 1800-tal. Den längsta bron är över 1 mil lång (7 miles). Det är ganska häftigt att man kunde bygga så långa järnvägsbroar för så länge sedan.

På Key West bodde Ernest Hemingway en stund under tidigt 1900-tal. Hela ”staden” var uppbyggd i en gammal stil och det var mysigt att strosa runt här. Däremot kostade en natt på hotell typ 3’000 spänn, så vi körde bara ner över dagen.

På vägen norrut stannade vi en natt i Miami. Tyvärr var inte vårt rum färdigt när vi kom, så vi blev uppgraderade till sviten. Det innebar att vi hade 25 kvadratmeter istället för 20 och en något större TV.

Miami var en fin stad. Staden är ju känd för sin Art Déco-arktiektur med alla de där flamingosarna och grejerna som man har sett i Miami Vice. Vi bodde längst österut, vid Miami Beach. Jag antar att det är själva gräddhyllan av Miami. Här var det superfint. Längs stranden fanns det ett antal hytter för badvakterna. Alla såg olika ut. I just det här båset jobbade en snubbe som hette Mitch Buchannon. Sympatisk snubbe, men oväntat gammal för att vara badvakt.

Miami

Space Center

När det bara var ett par dagar kvar av resan åkte vi upp till Cape Canaveral och gick på Kennedy Space Center. Det kan jag verkligen rekommendera! Vi gick runt i parken en hel dag och tittade på filmer, gamla rymdraketer och bilder på jorden tagna från rymden. Man fick se en fullskalig modell av månraketen och man fick ta på en månsten. När vi gick därifrån hade vi en känsla av att vi ville stanna lite längre. I alla fall vi vuxna.

Kennedy Space Center

Vi hade tajmat det så bra, så att medan vi var i Cape Canaveral så skulle Space-X skjuta upp en raket klockan 01:55 på natten. Här kommer semesterns enda misslyckande!

Vi kollade status på uppskjutningen flera gånger under resan. Sådana här uppskjutningar kan oftast skjutas upp (höhö) i sista sekunden, men den här verkade bli av. Vi åkte runt och tittade efter bra platser att se på uppskjutningen ifrån. Det låg en liten park på andra sidan vattnet där man skulle kunna se hela spektaklet. Vi haussade upp händelsen för barnen och ställde en klocka. Precis innan vi skulle lägga oss kollade vi uppskjutningen en sista gång på nätet.

Den var i morse.

På något sätt hade jag lyckats klanta ihop dagarna. Förmodligen för att det var mitt i natten. Oj, vad jag blev besviken! Det hade varit najs att se en raketuppskjutning, men nu får vi en anledning att komma tillbaka.

Splash-hotell

De sista två nätterna bode vi på ett splash-hotell som hette Coco Key. Det var ett ganska prisvärt hotell med några vattenrutschbanor som var ganska lagom för en och en halv dag. Barnen hade roligt och vi också.

Splashhotell

Sista dagen medan vi väntade på flyget pryglade jag upp familjen i minigolf. Det var en alla tiders anläggning med minigolf och basketgolf, spelhall och gud vet vad. Köpte man det stora paketet fick man dessutom mata alligatorer med små kycklingbitar på ett snöre. Det var skojigt.

Ja, det var Florida. Vi flög hem från Orlando och är väldigt nöjda med turen. Det här blev ett långt inlägg.

Etiketter:

1 kommentar till “Florida”