Nu har vi kommit tillbaka från en fantastisk vecka i alperna. Den här gången provade vi att köra bil ner. Oss emellan var orsaken främst ekonomisk, men ur et klimatperspektiv borde väl bilen också vara bättre. Eller? Låt oss göra en jämförelse på utsläpp av koldioxid bil vs flyg!
Dyra liftkort
Visst är det härligt att åka skidor? Vi har kört ungarna upp till sälen varje år sedan de var riktigt små. Nu börjar de bli riktigt duktiga på att åka, vilket är jätteroligt att se!
Tyvärr har de också blivit så stora att de nästan behöver betala fullpris för liftkortet.
Här hade jag tänkt skriva att det har blivit så dyrt här i Schweiz (för att parafrasera Sällskapsresan II). Jag tycker att priserna på liftkorten har ökat så mycket de sista åren. Det finns en jätterolig sida på nätet som heter web.archive.org där man kan gå in och se hur andra webbsidor såg ut förr i tiden. Min blogg har sett likadan ut sedan starten, men till exempel Skistar har ändrat lite på sin. Den första versionen som ligger lagrat på web archive är från 2001!
Om man surfar runt ett slag kommer man till en snapshot av Sälens lifkortspriser år 2004. Där ser man att ett vuxenkort för 6-8 dagar låg på 1225, medan ungdom 8-15 år betalade 980 kronor.
Motsvarande siffra idag är 2105 för vuxna och 1685 för ungdom 7-17 år. Vi som är två vuxna och två barn i familjen betalar alltså 7’580 kronor för en vecka. År 2004 kostade det 4’410, varpå ökningen på 14 år är 58%. Det är mindre än jag hade förväntat mig.
Det finns någonting som heter Super ski pass i Salzburg-området. Detta liftkort gäller i 23 olika skidanläggningar i området, såsom Kitzbühel, Bad Gastein, Saalbach och många fler stora. Ett sådant kort kostar för 6 dagar 283 euro för vuxen och 141 för barn 6-15 år. Med en slarvig växelkurs på 10 kronor blir det 8’480 kronor. Mindre än en tusenlapp extra för enormt mycket mer snö och backar.
Ekonomi
Nu när vi vet varför vi åkte till alperna är det dags att fundera på varför vi tog bilen. Vill man flyga ner till Kaprun, som ligger mitt i smeten, så kan man antingen åka till Salzburg (närmare men dyrare) eller München (längre bort men billigare). Väl där så vill man hyra en bil, ta en taxi eller åka buss till skidorten. Det är besvärligt att få med sig skidorna.
Flygbiljetten går minst på 10’000 kronor, transfern åtminstone 3’000 om man väljer bort den billigare bussen. Resan ner slutar alltså på minst 13’000 kronor hur man än letar. Tro mig, jag har letat. Med en vettig bil med takbox, parkering på Landvetter och bagage på flyget så är det rimligare att säga 16-20’000.
Bilen å andra sidan tar längre tid. Vi åkte från Borås ner till Trelleborg och tog båten över till Rostock. En nattöverfärd med hytt gick på 3’500. Då åkte vi 22:00 och kom fram någorlunda utsövda klockan 06:00. På väg ner gick det smidigt ända till München där köerna började. Resan ner från Rostock tog 12 timmar inklusive frukostpaus och lunchpaus. Samma resa hem utan köer tog 10 timmar.
Sträckan vi körde var 93 mil i Tyskland/Österrike och 35 mil i Sverige. Bilen drog 0.7 liter per mil med takbox på autobahn. Räknar man bara bränsle kostade resan under 4’000 spänn. Om man bortser från att bilen slits på resan så landar vi alltså på under 8’000 för resan, och då har vi en rymlig bil med takbox på plats.
Koldioxid bil vs flyg
Hur har vi det med miljöpåverkan då? Det är ju många som svartmålar flyget som den största klimatboven efter kossor. Är det så farligt att flyga egentligen? Om vi säger att vi väljer att flyga från Landvetter till München. Det är ganska exakt 100 mil fågelvägen. Vi säger också att vi flyger med en Boeing 737-700, vilket verkar vara det vanligaste planet. Dessutom har försäljningen gått bra, så planet är fullt. Enligt Wikipedia rymmer ett Boeing 737 hela 26’000 liter flygbränsle. Räckvidden för detta plan är 5’436 km. Enligt detta borde våra 1’000 km dra 4’783 liter bränsle.
Antalet passagerarplatser på planet är 141, vilket innebär att vår familj förbrukar 4 av 141 delar av detta bränsle. Det blir 135 liter bränsle enkel väg till München.
I andra ringhörnan har vi vår egen blå Peugeot 3008. Den har vi tidigare i texten bestämt att den drar 0.7 liter diesel per mil med takbox. För att göra jämförelsen rättvis skippar vi färjan och kör via Öresundsbron och Danmark ner till München. Avståndet blir då 158 mil enkel väg. 158 mil, 0.7 liter. Det blir 111 km bränsle enkel väg till München.
Enligt en artikel på Svebio motsvarar en liter flygbränsle 3.15 kg koldioxid. Motsvarande siffra för diesel är 3 kg, enligt kalkylator på utsläppsrätt.se.
Summan av beräkningen blir alltså: Bilen till München släpper ut 333 kg koldioxid medan flygplanet samma sträcka släpper ut 425 kg koldioxid för fyra personer. Hade vi bara varit tre personer i bilen och i flyget hade bilen fortfarande släppt ut 333 kg, medan vår andel av flygplansutsläppen hade varit 319 kg.
Är det klimatsmartare att köra bil än att flyga? Ja, om bilen är full av passagerare. Annars är det förvånande nog bättre att flyga. Vem kunde ha trott?