Tomas Heed

Författare • Musiker • Entreprenör

Hella Marathon Nacht, Rostock 2017 – Här kommer jag!

Det finns vissa saker jag vill göra innan jag dör. Vissa saker vill jag se – operahuset i Sydney, pyramiderna och bergsstaden Petra för att nämna några. Andra saker vill jag uppleva, som till exempel att åka flygplan i överljudsfart, äga en Porsche och ge ut en bok. En sak till som ligger på min bucket list är att springa ett marathon.

Den läsare som regelbundet följer bloggen vet att jag redan har sprungit Médoc Marathon, men där gick tävlingen mest ut på att ha roligt och att dricka vin. Jag skulle vilja springa ett helt marathon och känna känslan av att komma i mål trött men lycklig efter 4 timmars hårt arbete. Därför har jag nu anmält mig till Hella Marathon Nacht i Rostock.

Hella Marathon Nacht

Hella Marathon Nacht arrangeras varje år i den nordtyska hamnstaden Rostock sedan 2002. Tävlingen går av stapeln den sista helgen i juli, eller den första i augusti och är upptakten till den maritima festen Hanse Sail. I år anordnas tävlingen den 5:e augusti.

Just nacht-delen av tävlingens namn antyder att tävlingen går nattetid. Jag hoppas att detta inte kommer att stämma för mig. Startskottet till tävlingen går klockan 18:00 och jag hoppas så att jag ska kunna komma i mål på under 4 timmar. Det är mitt mål, men om allting skiter sig så har jag 5½ timme på mig att ta mig runt innan jag blir plockad av banan. Det borde ju vara hur lugnt som helst.

Förra året var det 243 personer som tog sig i mål i marathon-klassen, så det är en ganska liten tävling. Om jag hade sprungit då och om jag hade klarat min målsättning på 4 timmar så skulle det ha genererat en 134:e plats. Från dessa lösryckta fakta drar jag slutsatsen att 4 timmar är en mediantid på detta marathon.

Eftersom bansträckningen går via hamninloppet så drar jag slutsatsen att banan är ganska flack. Jag har inte hittat någon höjdkurva på loppet, men jag hoppas att jag inte kommer ha fel. Bitar av banan går fram och tillbaka på samma sträcka, vilket kan vara lite tråkigt. Jag tror ändå att det kommer att bli ganska bra.

Hella Marathon Nacht - Karta

Bansträckningen

Smart konditionsträning

Hur ska jag bära mig åt för att nå mitt uppsatta mål på 4 timmar? Jo, jag tänker använda mig av ett träningsprogram som jag har hittat i den utomordentliga boken Smart Konditionsträning av Erik Wickström. Denna bok som kom ut 2016 och handlar om hur man tränar mer effektivt.

Erik själv har nått stora framgångar i exempelvis Vasaloppet som han ledde under en kort period under förra året. Jag misstänker att han åkte upp i ledningen en stund bara för att han kunde. Bäst resultat så här långt hade han i Vasaloppet 2014 där han slutade på en ärofull 25:e plats. Enligt alla förstå-sig-påare så tränar Erik inte tillräckligt mycket för att leverera ett så bra resultat. Med tanke på hur lite han tränar borde han istället ligga i startled 4 där en annan startade 2012.

I boken går Erik igenom sin träningsfilosofi och man får ta del av tips om hur man får ut bäst resultat av sin löpning, simning, cykling och längdskidåkning. Boken är med andra ord en guldgruva för den som tänkt göra en svensk klassiker.

Jag själv sträckläste boken under ett par kvällar i vintras och då måste jag säga att den blir lite torr på sina ställen. Jag rekommenderar ändå boken för den innehåller mycket bra tips och saker att fundera på. Nu när jag har läst den och vet vad den innehåller är den riktigt bra att kunna gå tillbaka till och läsa om valda delar.

En av sakerna som Erik tar upp är myten om att man ska träna kort och intensivt, eller långt och lugnt. Han menar att detta är bra för elitidrottsmän som ligger på gränsen för hur mycket man kan träna. Vi vanliga dödliga skulle må bättre av att träna långt och intensivt eller kort och ännu mer intensivt.

Smart Konditionsträning - Erik Wickström

Träningsprogram

I slutet av boken presenterar Erik olika träningsprogram som man kan använda sig av inför de olika träningsformerna. Det finns program för marathon, Lidingöloppet, Midnattsloppet, Vätternrundan, Cykelvasan, Vasaloppet, Tjejvasan, Vansbrosimningen och Ironman Kalmar. Jag tänkte att jag skulle använda mig av Eriks marathon-program för att vässa formen inför loppet.

Jag har skapat upp en Google-kalender där jag har lagt upp passen som jag ska genomföra innan tävlingen. Programmet är på 10 veckor, så det börjar den 30 maj. När jag är färdig med det kommer jag att ha sprungit ungefär 40 mil. 4 mil i veckan.

Programmet delas upp i en lugnare del med 4 pass i veckan under 5 veckor, och följs sedan upp av en intensivare del med 5 pass i veckan under 5 veckor.

Du kan själv ta del av passet genom att lägga till min google-kalender till din egen. Tack, Erik för att jag fick publicera den.

Kom igen nu! Nu kör vi! Mot Rostock och 4 timmar!

1 Kommentar

  1. Mamma Barbro

    2017-05-17 at 14:21

    Vissa saker på din bucketlist är ju redan klara, t ex operahuset! Detta med Rostock lät trevligt!

    Jag måste få kolla lite i boken. Nu när jag sprang halvmilen på 36 minuter i Vårruset fick jag lite nytändning och känner att jag måste bli ännu bättre så jag tar emot alla tips jag kan få!

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

*

© 2017 Tomas Heed Litteratur