Under helgen var jag på Kurs i Mixning och Mastring på Studiohuset i Göteborg. Jag har ju tidigare varit på en kurs i London där jag lärde mig grunderna i Logik, men den gången kom vi aldrig till mixningen. Men på den här kursen fick jag under två dagar lära mig allt om hur man mixar och mastrar sin musik. Första delen, den som handlar om mixning var bra. Men det var den andra delen av kursen som handlade om mastring där jag verkligen lärde mig någonting.

Jag kommer behöva någon som gör mastringen åt mig!

Studiohuset i Göteborg

Studiohuset är en studio som ligger i ett industriområde i Västra Frölunda i Göteborg. Den huseras i en anonym industribyggnad som delas av andra företag, vilka man undrar hur de kan gå runt. Bland annat låg där en thaimassage, en fotolamineringsverkstad, en godismaskinstillverkare(!) och en mattvätt. Nere i högra hörnet av entrédörrens glas hittade jag till slut en solblekt och oansenlig A4-utskrift som förmedlade att även Studiohuset låg här.

För att komma upp till studion fick man gå uppför alla trappor, ut på en altan och över taket till ett litet hus, stort som ett hisschakt som var byggt på taket. Därinne fanns studion. Huset på taket skulle kunna vara på kanske 20 kvadratmeter och innehöll ett inspelningsrum och ett kontrollrum, en hall, ett pentry och en toalett. Ja, om jag hade byggt ett Attefallshus på tomten så hade jag kunnat tänkt mig något sådant.

Kurs i Mixning och Mastring på Studiohuset i Göteborg

Studion på taket.

Studion

Väggarna inne i kontrollrummet var prydda med absorbenter, diffusorer och lustiga vinklar för att akustiken i rummet skulle bli den rätta. Vid en snedställd vägg fanns ett litet fönster mot inspelningsrummet, och nedanför den stod ett skrivbord med en Mac-dator. Runt om i rummet fanns det en massa teknisk musikutrustning att vila ögonen på. Basar, gitarrer, syntar, slutsteg, kompressorer och en massa musikaliskt lull-lull som man verkligen ville pilla på.

Mitt på golvet framför en TV-monitor och två musik-monitorer var fyra stolar uppställda. Där blev vi ombedda att sätta oss och så satte kursen igång.

Kursen hölls av Eric Vo, ägaren av studion. Han har drivit studion i fem år, varav de sista två på heltid. Han håller bland annat kurser i Logic, Cubase, inspelning samt mixning och mastring. Förutom detta jobbar han med att spela in musik åt andra samt att mixa och mastra musik. På kvällar och helger hyr han ut studion till ett Hiphop-konsortium. De brukar vara där hela natten och greja med sin musik. En riktig win-win-lösning!

Kurs i Mixning och Mastring på Studiohuset i Göteborg - Interiör

Inne i kontrollrummet

Kursen

Kursen handlade om mixning och mastring. Mixning är processen efter inspelningen där man ska få alla instrument att låta bra, både för sig själva och tillsammans. Mastring är processen efter mixningen där man ska få helheten att låta ännu lite bättre och göra den klar för att spelas på radion eller i Spotify. Ja, jag måste erkänna att jag också tycker det är lite luddigt var gränsen mellan mixning och mastring går. Det verkar som att man kan göra lejonparten av ljudmodelleringen i mastringen redan i mixningsfasen.

Kursen var på två dagar, lördag och söndag, mellan klockan 09:00 och 17:00 och med en timmes lunch någonstans i mitten. Max antal deltagare på kursen är fem personer, men den här gången var vi bara fyra. Förutom jag var det en estetlärare från Uddevalla, en kille från Kinna som ville spela in sin dotters gitarrspel och en Stockholmare. Gemensamt för oss alla var att vi var män, hemmapulare och att vi jobbade i musikprogrammet Logik. Lämpligt nog hölls kursen därför i just Logic.

Den första dagen öppnade Eric upp ett projekt med en inspelning av piano, bas, trummor och sång och vi gick igenom den steg för steg och mixade den. Den andra dagen gick vi igenom en lite rockigare låt och mixade den på förmiddagen, som någon slags repetition. På eftermiddagen gjorde vi en mastring av en tredje låt.

Mixning

Att mixa en låt går ut på att nörda ner sig fruktansvärt mycket i alla olika spår som är i låten och att få dem att låta bra. Det är lite olika var man börjar. Ofta kan man börja med trummor och bas, men det är lika rätt att börja med sång och piano. När jag sitter hemma och mixar börjar jag med en autotune på min sång för att få alla sura toner att hamna rätt. I det projektet vi gick igenom på kursen behövdes inte det av någon anledning.

Generellt sett så finns det fyra steg som man går igenom för vart och ett av spåren. De är som följer.

Equalizer – EQ

Det första man gör är att gränsa av ett smalt område i frekvenskurvan med hjälp av en equalizer och höja upp volymen på den biten. Genom att dra kurvan upp och ner över frekvenserna kan man hitta områden som sticker ut på ett negativt sätt, så kallade problemområden. Man får lyssna noga efter frekvenser som låter dåliga och när man hittar dem så vänder man på kurvan och sänker ner den istället.

När det inte finns några problemområden kvar så höjer man upp områden som man vill förhöja och sänker ner områden som man vill ha bort. Oftast vill man inte ha med så mycket bas i de spår som inte ska vara basiga. Sång, piano och stråkar innehåller inte så mycket bas, men det finns ändå en smula bas i frekvenskurvan. Man kan då sätta ett högpassfilter på frekvenskurvan som filtrerar bort basen i dessa spår. På så vis har man mer utrymme för basen (instrumentet) och bastrumman i de regionerna.

Kompressor

När man jobbat färdigt med sin equalizer hoppar man vidare till kompressorn. En kompressor fungerar som en liten tratt som höjer upp de låga partierna i låten och sänker de höga partierna. Om man drar kompressorn till sin spets så kommer en viskning låta lika mycket som ett rop. När man sjunger så tar man ju ofta i lite mer i de höga partierna och då kan det vara svårt att höra sången i de låga partierna. Med hjälp av en kompressor får man upp volymen i hela sången och det blir lättare att höra sången.

Man verkar lägga kompressor på nästan alla instrument. Framför allt basen och sången mår bra av kompressorer. Distade gitarrer har redan ett ganska jämnt ljudtryck, så där brukar kompressorer vara överflödiga.

Reverb och delay

Till sist lägger man reverb och delay på sången. Reverb är processen att få ett ljud från mikrofonen att låta som att det spelas i ett rum. Delay är som ett eko som studsar mot en vägg, där man hör samma ljud en eller flera gånger. Reverbet smetar ut ekot lite mer så att det blir en grötig massa.

Tidigare när jag har gjort musik har jag bara haft ett reverb, men Eric menade att det är lämpligt med tre reverb. Ett för effekt, ett för att simulera rummet, och slutligen ett plate reverb som är… Tja, det är för att få det att låta som alla annan musik. Enligt Eric ger plate reverb ett ganska onaturligt eko, men all musik som spelas på radion har det. Jag kan tyvärr inte beskriva hur det låter, mer än att det är ett eko.

Arbete, arbete

Ja, med dessa verktyg tog alltså Eric den ofärdiga låten till en snygg produktion. Han använde sig av en massa effekt-plugins, bland annat multibandskompressor som är en blandning av equalizer och kompressor. Varje steg i processen gjorde ljudet lite bättre.

Jag måste erkänna att jag hade svårt att höra skillnaden på före och efter i varje steg av arbetet. Vad jag kan konstatera är att när han slog av alla plugins så lät det sämre än när de var igång. Jag tror att man behöver arbeta ganska mycket med sin musik för att kunna höra alla nyanser i låtarna.

Vartefter arbetet fortskred så blev fler och fler spår färdiga och vi lyssnade på dem var för sig och tillsammans. Eric rattade på reglagen och höjde och sänkte vissa delar. Han tog bort udden av S’en i sången och lyfte fram basen och vred ner botten av virveltrumman och… Ja ni hör ju. Det var mycket rattande och till slut gick ögonen i kors.

Mastring

När alla spår lät bra ihop så ”bouncade” man ner dem till ett spår. Man gjorde alltså om det till en färdig låt-fil. Det var denna enda fil som man sedan gjorde själva mastringen på.

Att mastra en låt går helt enkelt ut på att göra om hela mixningsprocessen igen, men med alla instrument samtidigt. Precis som rubrikerna ovan – Equalizer, Kompressor, Reverb och Delay och Arbete, arbete. I detta läge är nyanserna ännu finare och jag ska ärligt säga att jag var helt bortkollrad här. Jag kommer behöva arbeta väldigt mycket mer med musik innan jag kan mastra själv. Mixningen tror jag att jag kommer att klara av, men mastringen blir värre.

De goda nyheterna är att Eric kan mastra min musik åt mig för blott femhundra spänn plus moms. Med tanke på hur mycket jobb och förtret jag sparar på att inte göra det själv så är det typ femtio spänn i timmen. Det låter otroligt värt det i mina öron.

Sammanfattning

Man brukar ju avsluta med en sammanfattning. Jag gör det också.

Kursen kostar 2499;- och kan bokas här. Jag tycker att Eric gav ett förtroendeingivande intryck och det var tydligt att han visste vad han pratade om. Jag tycker att särskilt mixningsdelen var väldigt givande medan mastringen gick lite över mitt huvud. Det var däremot intressant att se hur den gjordes och de tre timmar som var vikta åt mastring kändes som en bra proportion mot mixningen. Två dagar kändes ganska lagom.

Efter kursen vet jag vad jag ska göra för att få min musik att låta bättre, men jag tror att jag kommer behöva lägga mycket tid på att få till det. Eric vet precis vad alla plugin gör och hur han ska få dem att låta hur han vill. Jag kommer behöva sitta och testa mig fram på ett helt annat sätt, men nu vet jag i alla fall vilka verktyg som gör vad. Jag har också fått en massa tips på vad jag ska tänka på för de olika instrumenten.

Om du vill jobba med din musik och vill få den att låta lite bättre rekommenderar jag dig att gå den här kursen.