Tomas Heed

Författare • Musiker • Entreprenör

10 sätt att bota din höstdepression

Varje år kommer min släkting November och hälsar på mig. November är en sådan där obehaglig släkting från landet – ni vet den där typen av släkting som inte har vett att veta när han ska åka hem. November kommer aldrig på besök tomhänt; det får man ge honom. Han har alltid med sig presenter i form av mörker, kyla och regn och han delar generöst med sig av förkylningsvirus och allmän misär. Varje gång November kommer blir jag deprimerad. Man kan inte stoppa November från att komma, men man kan göra det lättare att stå ut med honom. Här kommer mina bästa 10 sätt att bota din höstdepression.

Höstdepression

Du är inte ensam med att ha en höstdepression. Tydligen uppger 7 procent av svenskarna att de lider av höstdepression, eller årstidsbunden depression som det också kallas. 2-3 procent av oss har så allvarliga problem att det kan kallas för en ”riktig depression”.

Anledningen till höstdepressionen sägs vara att dagarna blir kortare och att man inte får tillräckligt mycket ljus. Symptomen är att man blir tröttare än vanligt och känner sig nedstämd. Man kan få svårt att koncentrera sig på jobbet och hemma. Jag får också ett fruktansvärt sug efter kolhydrater på hösten. Jag känner att jag bara vill gå hem och äta choklad och tycka synd om mig själv. Många klagar på sänkt immunförsvar också, vilket jag kan skriva under på. Det ligger en packe snytpapper bredvid mig när jag skriver detta.

Så, vad kan man göra för att lindra symptomen? Jag har gjort en lista över åtgärder – 10 sätt att bota din höstdepression. Listan är sorterad i ordning. Den sämsta idén kommer först, och den bästa sist.

10. Bit ihop

Det första och tråkigaste tipset är att bita ihop. Stoppa händerna långt ner i lodenrockens fickor, dra på en mössa och häng med huvudet. Om trettio dagar är kusin November borta och ersätts av december. I december blir det ännu mörkare, men då får man tända ljus och öppna chokladkalendrar. December bjuder på Lucia och julledigt och en massa god mat. Och sedan vänder det! 30 dagar kan du väl klara bita ihop?

9. Prata om det

Delad glädje är dubbel glädje säger man. Samma regel gäller dessbättre inte sorg. Delad sorg är halv sorg. Om du har någon att prata med så gör det! Spy ut all din novemberångest över någon annan. Förhoppningsvis är den andra personen på bättre humör just då och kan trösta dig. Annars kan du trösta dig själv med att din vän har det värre än du. Det brukar alltid kännas skönare mär man har pratat med någon.

8. D-vitamin

En del forskare menar att symptomen för höstdepression uppstår på grund av D-vitaminbrist. D-vitamin skapas naturligt i kroppen när man utsätts för solljus. När det blir höst försvinner solen och den naturliga D-vitaminproduktionen upphör. Det känns som enkel matematik att detta har ett samband, men forskningen inom området spretar åt lite olika håll. Man är inte överens om att det faktiskt finns ett samband mellan D-vitaminbrist och höstdepression. Å andra sidan kostar en burk D-vitaminer typ 100 spänn. Varför inte ge det en chans?

höst

7. Tänd ljus

Vissa landsting ger innevånarna i kommunen möjlighet till ljusterapi som en behandling mot höstdepression. Precis som D-vitaminbristen är detta en ganska omstridd lösning. Syftet med ljusterapin är att lura kroppen att skapa sina egna D-vitaminer. Om du följer tipset i punkt 8 och knaprar piller behöver du alltså inte ha ljusterapin av just den anledningen. Däremot kan jag se ett syfte i att lura mörkret på flykten. Tänd upp alla lampor du har. Tänk earth hour, fast tvärtom. Tänd några stearinljus när du äter mat eller när du tittar på TV. Om vi är överens om att höstdepression är en produkt av mörkret och ljus är motsatsen till mörker så har vi ju en lösning här, inte sant?

6. Mys

Om du har någon hemma att mysa med så gör det. Det finns forskning som pekar på att kramar minskar depression, gör dig friskare, förbättrar hjärtats hälsa, lindrar stress och reducerar smärta. Det är raka motsatsen mot hösten. Kramen är en antihöst! Har du ingen hemma att krama så kanske du har tillgång till ett husdjur – ditt eget eller grannens (eller grannen), som du kan kela med. I värsta fall fungerar det med en teddybjörn. Det är bevisat! Fram med en filt och mys ner dig framför TV’n!

5. Sjung

När jag känner mig riktigt nere så brukar jag sätta mig vid pianot en stund. Först brukar jag spela lite toner i moll. Sedan brukar jag börja humma lite. En halvtimme senare sitter jag och sjunger för full hals till någon gammal Queen-låt. Du kanske inte tycker det är lika roligt som jag att sjunga. Det gör inget. Punkt 5 är att göra någonting du tycker är riktigt roligt. Du kanske har en egen hobby som alltid får dig på bättre humör. Skäm bort dig med en halvtimme med någonting du tycker är kul!

4. Sova

En sak som jag faktiskt är väldigt duktig på är att sova. När jag blir sjuk så vet jag att jag kan sova bort sjukdomen. Jag kan lägga mig i sängen och blunda och så kan jag vakna 48 timmar senare och vara frisk. Nä, 48 timmar var väl att ta i, men jag sover lätt 14-15 timmar i sträck när jag är sjuk och det brukar hjälpa. Däremot har man alltid så mycket att göra nu för tiden så man unnar sig sällan att vara sjuk. Om du lider av höstdepression kanske du kan unna dig att vara lite sjuk? Lägg bort några måsten och ta sovmorgon. Ditt jobb och dina barn klarar sig nog en stund utan dig. Sov lite längre så känns det snart bättre.

3. Ät fel eller rätt

Sådana här listor innehåller alltid tips om att man ska äta rätt. Ät nyttigt och håll dig ifrån alkohol. Alkohol spär på depressionen och gör att det känns värre. Bra mat gör att du känner dig piggare och får dig att må bättre. Jag håller till 100 procent med om detta. Men om man vet att man är hängig i november och om man också vet att det känns bättre i december – kan man då inte unna sig att äta fel ett litet slag?

Jag menar inte att du ska svulla i dig choklad och lådvin varje kväll, men kan man inte komplettera lördagsgodiset med en onsdagspåse också? Skäm bort dig lite. Det gäller bara att ha karaktären att sluta skämma bort sig när november är slut. Själv brukar jag väga upp svullandet i november med en vit månad utan alkohol och socker i februari. I februari känns det alltid bättre. Dessutom är det den enda månaden med bara 28 dagar.

2. Gå ut och träna

En sak som bevisat får folk att må bättre är att träna. Vissa trycker att det är det tråkigaste som finns att träna. Jag tror att folk som tycker det är tråkigt att träna anser att de är dåliga på det. Man är alltid dålig på saker när man börjar. Man vill vara snabb, men har man aldrig sprungit så vet man inte hur man gör. Man vill vara en bolltrollkonstnär men har man aldrig trixat med en fotboll så vet man inte hur man gör. Det är tråkigt att vara dålig på saker. Om du inte trivs med att träna så strunta i det i november. Du kan börja efter nyår. Men se till att du går ut och rör på dig!

Vem som helst klarar av att gå ut på en promenad (givetvis undantaget den promille av befolkningen som på något sätt är invalidiserad). Om du är så lyckligt lottad att du har en kompis, så ta med din vän ut och gå med dig. Har du inte en kompis kanske det är dags att ladda ner Pokémon Go, en bra ljudbok eller att bara gå omkring och ha tråkigt en stund. Se till att du gör det när det är ljust ute. Ljus och rörelse håller höstdepressionen borta!

1. Res bort

Om allting annat misslyckas – ge upp! Bättre fly än illa fäkta. Om man inte klarar av novembermörkret så behöver man inte utsätta sig för det mer än man behöver. Idag finns det lågprisflyg som tar dig till Spanien för en tusenlapp och en hotellnatt kostar inte mycket nu när det är lågsäsong. Speciellt inte om du är ute i god tid. Jag och fru Heed brukar alltid boka en resa till solen i slutet av november. Det har jättemånga fördelar! Vi hinner prata och mysa. Vi får D-vitamin och ljusterapi. Vi sover länge, äter gott och får strosa runt i timtal i solen. Kort sagt en hel helg där man bockar av hela den här anti-höstdepressionslistan. När regnet smattrar mot rutan kan man titta ut och drömma om semestern som man snart ska iväg på.

Då känns livet lite lättare.

2 Kommentarer

  1. Mamma Barbro

    2017-11-08 at 09:00

    Det var ju tråkigt att du också lider av novemberdepression. Förra året var jag riktigt risig (se min blogg) men i år har jag lyckats hålla mig glad. Mina tips liknar dina och jag delar gärna med mig.

    1) Det absolut viktigaste för mig är att träffa någon varje dag. Går det en hel dag utan att jag pratar med någon är jag helt under isen. Så i år har jag börjat ta egna initiativ. I stället för att vänta på att någon ska ringa eller komma ringer jag själv eller bjuder hem.

    2) Minst lika viktigt för mig är motionen. Jag ser till att röra mig minst en timme varje dag.

    3) Jag tar det lugnt, vilar sover och gör det jag tycker är roligt.

    4) Disciplin är viktigt för mig. Jag mår så mycket bättre om jag har rutiner: diskar, bäddar, städar och ser till att jag får gjort det jag ska innan jag tar tag i punkt 3.

    5) Jag äter bra. Precis som du känner jag sug efter onyttigt men känner att om jag i stället äter bra med mycket frukt och grönsaker känns det bättre. Dessutom äter jag mycket vitaminer: gurkmeja, korngräspulver, D-vitamin och ett piller med alla vitaminer. Jag köpte även en tub Berocca Performance och märkte redan dagen efter jag tagit första tabletten stor skillnad

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

*

© 2017 Tomas Heed Litteratur