Kära dagbok. I går var jag på en föreläsning på Borås Textile Fasion Center. Föreläsningen hette ”Tillväxtresan från 0 till 30 miljoner… och vidare…” och anordnades av Almi, Drivhuset, Borås Inkubatorn och Connect Sverige.

Föreläsning

Det var fyra externa föreläsare som besökte denna förvånansvärt välfyllda föreläsning. De hade det gemensamt att de hade använt sig av Almi och de andra anordnande företagen. Om man startar upp ett bolag i Boråsregionen kan man få mycket hjälp om man pitchar sina idéer för Almi, Drivhuset, Borås Inkubatorn och Connect Sverige. De hjälper till med saker som finansiering och rådgivning. Och så anordnar de sådana här föreläsningar ibland. De som jag varit på hittills har alltid varit gratis, och man får alltid någonting att äta och dricka. I går var det snittar med lax och ett glas cider. Bara en sådan sak!

De som höll i själva föredragen var följande:

Staffan från Heliospectra

Heliospectra grundades 2007 och de jobbar med ljuslösningar för växthus. Dagsljuset förändras under dagen och olika egenskaper finns i olika ljus. Växterna som tar emot ljuset reflekterar tillbaka lite och därigenom kan man se hur de mår.
Heliospectra säljer 95 % av deras produkter på export, och den största marknaden är Cannabisodling. Ljusen gör att grödan växer bättre, ser bättre ut och blir nyttigare.
De har också odlingar på Antarktis och under mark i mellanöstern. De håller på att forska på att odla i rymden. I Seoul odlas grödorna i affärerna.

Anna från Aventi

Aventi är ett eventbolag i Borås. De anordnar kickoffer och event. Företaget knoppades av från Friluftsfabriken i Borås 2007.
Huvudkontoret ligger i Borås, men de har även kontor i Göteborg och Stockholm och jobbar med företag runt hela Sverige.
I år kommer de genomföra 1200 event, varav vissa är miljömärkta och CSR-certifierade.

Björn från Wrebit

Wrebit är en app där man sköter sin bokföring och fakturering via telefonen. De vänder sig mot små företag med 0-1 anställda. Företaget grundades 2014 från Wengbrand Redovisning efter insikten att i princip alla mindre bolag hade i princip samma frågor och behov.
Företaget hade en väldigt rolig slogan: ”Ingen Debet eller Kredit bara Wrebit”

Wrebit

Christian från Finepart Sweden

Finepart gör små fina delar med hjälp av erosionsteknik, vilket betyder skarpa vattenstrålar med ett vattentryck på 4000 bar, vilket motsvarar tre gånger ljudets hastighet.
Detaljerna på grejerna de skär ut kan vara i storleksordningen ända ner till en tiondels millimeter. Precisionen på maskinen är 2 tusendelars millimeter, vilket gör att maskinerna används för rymdforskning, exklusiva klockor och av Google.

Frågestund

Efter genomgången var det en frågestund med föreläsarna. Vi fick en hel del bra tips om vad man ska tänka på när man startar upp sin verksamhet. Här kommer ett axplock av tipsen.

  • Det kan vara motigt att hitta investerare. Heliospectra hade varit i kontakt med 1000 investerare(!) innan de hittade någon som var villig att investera.
  • Det är väldigt viktigt vilka man samarbetar med. Gå på magkänslan när man tar in pengar.
  • Sverige är ganska dåliga på att se till att grundarna har en rejäl andel av bolaget. I USA är man mer mån om att grundaren får behålla sitt.
  • Investerare vill ofta inte säga definitivt nej till en deal. Man måste därför själv gå vidare till nästa och inte fastna i förhandling med en investerare.
  • Man behöver inte alltid göra allt själv. Skaffa samarbetspartner som tillhandahåller en del av tjänsterna.
  • Var tydlig mot investerare och kund vad som faktiskt är produkten och sälj bara det. Ta hjälp för att konkretisera din affärsidé.
  • Det kan vara bra att använda sig av en extern styrelse. Denna kan hjälpa en att nå mål, få fram fördelar och nackdelar med ekonomin samt förmedla kontakter.

Konstpaus

  • Det är viktigt att hitta rätt människor och att våga göra sig av med dem som inte fungerar.
  • Det är också viktigt att ha koll på ekonomin. Det är trots allt det som är det viktigaste i bolaget.
  • Var några stycken i gruppen och ha gärna olika bakgrund. Har man samma bakgrund och samma intressen är risken att man hamnar i en filterbubbla och bara tycker att det man är förträfflig.
  • Kolla på exempel på hur andra företag har gjort, både de som lyckats och de som misslyckats. Vad har de gjort?
  • Allting tar längre tid än man tror och kostar mer än man tror.
  • Ta hjälp tidigt. Skaffa samarbetspartners.
  • Fråga, lyssna på råd och inse att du själv kan ha fel.
  • Använd Almi, Inkubatorer och offentliga stödorgan.
  • Ta ett steg i taget och utveckla planerna med företaget.
  • Ge inte upp. Så länge man inte ger upp har man inte förlorat.