Välkommen till den andra delen i min serie från affärsidé till app. I det här avsnittet tänkte jag att vi skulle gå igenom hur man kan tjäna pengar online. Jag kommer att gå igenom några av de olika reklamalternativen som finns på marknaden idag och jämföra dem.
Häng med!
BingoBil.se
I den första delen av serien bestämde vi ju oss för att göra en bilbingo-sajt och det har vi gjort nu. Läser du detta inlägget strax efter att jag publicerat det så ligger det just nu en betaversion av bilbingo-sidan på bingobil.se. Sajten är i skrivande stund inte perfekt, men den gör det jag vill.
- Spela bilbingo på webbsidan från dator, telefon eller surfplatta.
- Skriv ut en eller flera bingobrickor och ta med dem i bilen.
- Cookies på sidan gör att du behåller din bingobricka även nästa gång du öppnar sajten.
- Man kan givetvis generera en ny bricka. Det anses vara god sed att bara generera om brickan max 3 gånger, så det inte blir för enkelt.
- Sidan är testad i iPhone, Internet Explorer, Chrome och Firefox.
Som jag nämnde är inte sidan perfekt ännu, men jag känner att jag kan sitta och flytta pixlar i all oändlighet. Någon gång måste man säga att sidan är bra nog för att lanseras och det är den nu. Det som är kvar att göra på webbversionen är:
- Göra om bakgrunden som blev lite fattig.
- Göra en separat monokrom bakgrund för utskriftsversionen.
- Lägga upp en liten informationstext om hur man spelar bilbingo.
- Göra en svensk och en engelsk version.
- Lägga en animation när man får bingo. Nu händer det ingenting.
- Lägga in tryckljud.
- Lägga upp reklam på sajten.
Jag ska ju även göra appar för Android och iPhone, men det pratar vi om en annan dag.
Reklam
Jag vet inte om ni har tänkt på det, men nätet kryllar verkligen av reklam. Vilken sida man än går in på så får man reklam för någon pryl. Personligen tycker jag att man har lärt sig att tänka bort reklamen, men tydligen är den lönsam. Annars skulle den väl inte finnas överallt? Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin har klickat på en reklambanner. Men det kanske bara är jag.
Det som är extra störigt är när man har varit inne och tittat på någon produkt som man har tänkt att köpa. Efter det så dyker den där produkten upp på varenda sida man besöker! Jag funderade ett tag på att köpa en sovsäck till ungarna och tittade runt lite på några passande sajter. Nu kan jag inte gå in på en enda webbsida utan att få säcken upptryckt i nyllet. Speciellt irriterande är det när man a) redan har köpt sovsäcken någon annanstans, eller b) har tänkt att ge bort sovsäcken i födelsedagspresent. Nu kan jag inte låta ungarna surfa på min dator!
Appar som verkligen slår på marknaden, såsom Wordfeud eller Clash of Clans, drar in ofantliga pengar. Vi pratar flera miljoner dollar. Min bilbingo-app kommer förmodligen inte sälja lika bra, men man vet ju aldrig.
Nåväl, ni borde vid det här laget ha fått klart för er vad jag egentligen tycker om reklam. Samtidigt som jag inte gillar det så är det ju ett sätt att få betalt för nedlagt arbete. Vill man ha reklam på sin egen webbsida så finns det ett antal aktörer, så kallade affiliatenätverk, på marknaden. Dessa nätverk samlar ihop sådana som vill göra reklam och sådana som vill visa reklam och knyter ihop de punkterna. Jag tänkte att vi skulle gå igenom dem om en stund, men först kan vi titta lite på hur man får intäkter från reklamen.
Tjäna pengar online
Det finns tre grundläggande sätt att få ersättning från reklam som visas på din sajt. Den första typen är att man får betalt för hur många gånger reklamen visas. Detta kallas för CPI, vilket är en förkortning för Cost Per Impression. Den här typen av ersättning var vanlig för i tiden när man inte riktigt hade koll på vad som hände med reklamen. I dagens läge så sparas varenda klick du gör på Internet så man vet exakt vilken reklamannons som har genererat vilket köp. På grund av detta räcker det inte längre för företagen att du ser deras reklam utan de vill ha resultat.
Den andra typen av ersättning kommer när du faktiskt följer en länk och går till bolaget som reklamen handlar om. Denna ersättning kallas för CPC, eller Cost Per Click. Om någon vill få dig att besöka en webbsida så är denna ersättningsmodellen alldeles utmärkt. Samhällsinformation, Panta mera, bloggar, tidningar och sådana sajter blir nöjda bara du kommer in på deras sajter. Ersättningsnivån för CPC är därför högre än för CPI.
Den sista typen av ersättning är när den som reklamen riktar sig mot faktiskt köper någonting. Reklamen är kopplad till ett id som är knutet till mig, och när du klickar på min länk så vet företaget att det är jag som har skickat in dig. När du sedan köper de där fina fårskinnstofflorna till svärfar så kommer jag att få en del av kakan. Ja, alltså, jag får ju inte en del av tofflorna utan istället en del av vad du betalade för dem. Denna typ av ersättning kallas för Cost Per Acquisition (CPA), Cost Per Action (också CPA), Cost Per Conversion (CPC), eller i vissa fall Cost Per Order (CPO). Denna typ av reklam är riktigt lönsam och ger 5-8% av den totala köpsumman. Köper du till exempel en ny Porsche genom mig så behöver jag inte jobba så mycket mer den här månaden.
Så, låt oss titta lite på vilka aktörer det finns.
Google AdSense
Den största aktören på marknaden är utan tvekan Googles AdSense. Idag har AdSense strax under 2 miljoner användare.
Man kan skapa upp ett konto hos Google AdSense och efter att man har läst igenom användarvillkoren så får man ange sina adressuppgifter. När det är gjort så får man en liten kodsnutt som man ska klistra in på sin webbsida för att verifiera att man verkligen äger kontot. Jag hoppas att jag kan göra detta utan att få min blogg översållad med reklam…
Hepp! Nu fick jag ett meddelande:
Vi granskar din webbplats
Detta tar vanligtvis upp till tre dagar, men ibland kan det ta lite längre tid. Vi meddelar dig via e-post när allt är klart.
Jaha, då får vi återkomma till Google, med andra ord. När min första sajt väl har blivit godkänd så kommer jag att kunna lägga upp flera sajter på AdSense.
Ersättningsnivån för AdSense verkar vara lite oklar den också. Det blir visst fler frågor än svar i detta inlägget. Vad man kan konstatera är i alla fall att ju mer folk klickar på reklamen desto mer ersättning får man (såklart). När jag kollar runt lite så får jag tipset att man ska ha minst 10’000 besökare per månad innan man ska börja tänka reklam. Nå, tiotusen besökare på vår bilbingo-sajt blir väl inga problem?
Som vanligt, i framtiden
Med hjälp av avancerad tidsresenärsutrustning har jag nu förflyttat mig sex timmar in i framtiden och har precis fått ett mejl från Google att de har godkänt min ansökan. I detta mejl fanns en länk till deras kontrollpanel där man enkelt kan starta upp sin annonsering.
Antingen kan man ge Google rättigheten att automatiskt knuffa in reklam där de tycker att de passar. Då finns det en liten kodsnutt som man lägger in i HTML-koden längst upp på sidan. Jag som gärna flyttar runt pixlar in absurdum skulle såklart inte låta Google bestämma var reklamen skulle hamna.
För sådana som mig så finns det något som kallas för annonsenheter, en yta med en bestämd bredd och höjd, som innehåller reklamen. I mitt fall så vill jag ha en platt och fin annons som passar nedanför bingobrickan. Den måste också vara responsiv, vilket innebär att den ska se bra ut både på mobil och dator. Det finns några responsiva designer i Googles bibliotek. Jag lägger en annons här så får ni ser hur det ser ut. Testa att ändra storlek på fönstret så får vi se exakt hur responsiv den är. Det ska också blir roligt att se om den engelska versionen av sidan automatiskt får en engelsk annons?
Tradedoubler
Tradedoubler är ett svenskt företag som har hållit på med onlinereklam sedan 1999. De har runt 180’000 användare och genererade under 2015 över 2 miljarder euro till dessa. Tradedoubler representerar över 2000 företag och vänder sig mot 69 länder.
För att registrera sig hos Tradedoubler går man helt enkelt in på deras webbsida och trycker på knappen ”Registrera dig här”. Kom ihåg var du hörde det först.
Registreringsförfarandet är detsamma som hos Google. Skriv in dina uppgifter, läs igenom användaravtalet. Det viktiga i användaravtalet är att du måste vara 18 år för att använda servicen, samt att de bara betalar ut ersättning när du har tjänat in mer än 500 kronor. Man får inte själv sitta och klicka på sina länkar för att få in pengar, eller lura någon annan att göra det åt en. Attans!
När detta väl är genomfört får man lägga upp sina sajter på sidan och ange vad det är för typ av innehåll som visas på sidan. Man ska också ange vilken typ av reklam man ska visa. Det fanns en lista med godtyckliga engelska termer. Jag fastnade till slut för retargeting, vilket jag antar är exakt den typen av annonser som jag blir irriterad av. Man får en hemlig kod som man ska klistra in på sin sida för att verifiera att man verkligen har tillgång till källkoden till sin sida. Annars skulle man ju kunna koppla upp sig mot andras sidor och sno reklamplats där.
När man så har gjort alla inställningar så kan man söka fram en lista över reklamkampanjer. Till exempel hade de lämpligt nog en för Tradedoubler själva just nu.
CJ Affiliate – Commission Junction
Om man säger att TradeDoubler är det största affiliatenätverket i Europa så är det CJ, eller Commision Junction som gäller i USA. Företaget representerar över 4000 varumärken. Eftersom det är ett amerikanskt bolag så är användarvillkoren ungefär lika långa som den bok jag ska ge ut i vår. Jag skummade igenom det lite snabbt och det verkade vara samma saker som gäller som hos Tradedoubler. Du måste vara 18 år. Du får inte fulklicka på länkarna eller lura någon annan att följa dina länkar.
Commision Junction verkar vara en bra sajt för USA-marknaden. Om mitt bilbingo blir en succé där borta kanske jag aktiverar mitt konto, men i ärlighetens namn orkade jag inte läsa igenom användarvillkoren. TLDR.
Övriga affiliatenätverk
Oj, jag blev lite överväldigad av det väldiga antal affiliatenätverk som finns! Jag hade först en vision om att jag skulle gå igenom vart och ett av dem och skapa upp konton och sedan visa hur reklamen ser ut på vart och ett. Nu hittade jag en lista över affiliatenätverk. Vad jag kan konstatera utifrån den listan är att det finns åtminstone 48 stycken nätverk. Bland dessa ligger CJ Affiliate på en niondeplats storleksmässigt, och Tradedoubler hittar vi på en tjugofjärdeplats.
På en ohotad förstaplats ligger Google AdSense med en marknadsandel på närmare 85%. Alltså, man kan ju inte bli annat än imponerad av Google!
Direktlänkar
Vill man inte använda ett affiliatenätverk har man också möjligheten att vända sig direkt till de företag som man tycker om och jobba som ambassadör för dem. Till exempel har cdon.com ett affiliate-program där de lovar ”Upp till 15% provision på försäljning genom dig”. Hmm… Jag borde ju ha ett set med reklam beroende på vad jag skriver om i min blog. En musiker-reklamkampanj, en författare-reklamkampanj och en entreprenör-reklamkampanj.
Nej, jag kommer vänta med att lägga upp reklam på min sajt tills jag får upp antalet besökare en smula. I dagsläget har jag runt 50 besökare de dagar jag lägger ut någonting nytt, och 5-10 de dagar jag inte gör det. Jag ska i alla fall låta den siffran tiofaldigas innan jag lägger in reklam på bloggen.
Man blir ju så irriterad av reklam.