Hoppa till innehåll
The Songwriting Academy 555 kickstart challenge

The Songwriting Academy 555 kickstart challenge

Ibland så får man konstiga erbjudanden i sitt Facebookflöde. Oftast så scrollar man bara förbi det. Härom dagen fick jag ett som jag inte kunde tacka nej till. The Songwriting Academy 555 kickstart challenge.

Nu ska jag inte sitta här och ondgöra mig om annonser. Om Google gör sitt jobb rätt så kommer du störas av både en och två annonser i den här texten. Oftast så är annonserna helt missriktade. Jag har till exempel inget intresse av blinkande skor eller pooltillbehör.

Men om man inte klickar i privat surfning i Google och om man lägger lite likes i Facebook så börjar det hända saker. Algoritmerna plockar upp det man är intresserad av, och reklamen blir personlig. Det är någonting med AI.

Mitt Facebookflöde svämmas just nu över av musik-reklam, elbilar, bolån och skidresor. Och detta speglar ju onekligen min sökhistorik just nu.

Härom dagen kom så en annons för The Songwriting Academy 555 kickstart challenge. Det var en 5 dagars musikskrivarkurs, 1½ timme om dagen. Och jag som är både kräsen och snål; kursen kostade bara 5£!

The Songwriting Academy

The Songwriting Academy grundades 2014 av Martin Sutton och Simon Coulson. Det är en kursgård online där man, hör och häpna, lär sig skriva musik. Förutom grundarna har de runt 40 instruktörer som lär ut hur man skriver musik. De har kurser för grupper och för individer, men man kan även få sina texter analyserade eller få coaching i sitt skrivande.

The Songwriting Academy 555 kickstart challenge hölls av Martin Sutton. Han har bland annat skrivit musik för LeAnn Rimes, Celine Dion och Backstreet Boys och hans låtar har varit med på över 11 miljoner sålda skivor.

Varje dag handlade om ett nytt ämne. Dessutom hade Martin med sig fem olika sidekicks, en för varje dag som var expert på respektive område.

555 står för förresten för ”5 dagar, 5 instruktörer, 5 utmaningar”

Martin Sutton och Paddy Byrne
Martin Sutton och Paddy Byrne

Dag 1 – Inspiration

Dagens hjälpinstruktör hette Paddy Byrne.

Martin och Paddy diskuterade hur man ska fånga inspirationen när den kommer och lita på att det är rätt. Allt bygger på din känsla för musiken. Om det känns bra för dig så kommer det kännas bra för andra.

När man har en bra känsla för en låt ska man knåda den tills man blir emotionellt upphetsad. Eller excited, som det heter på engelska.

För att få inspiration behöver man dagdrömma. Ta en promenad, sätt dig i lugn och ro och lyssna inåt. När man får inspirationen ska man låta det gro en stund på insidan. Detta kallade de ”intentional expansion”, avsiktlig tillväxt. När man har hittat essensen i inspirationen så kan man gå till anteckningsblocket eller pianot och sätta igång.

Man bör också alltid ha ett anteckningsblock till hands (eller mobilen). När man hör en fräsig replik i en film eller reklam, kan man skriva ner det.

Den gamla plattityden ”en liten stund om dagen” kommer så småningom ta dig dit du vill. Sätt dig med din musik en stund om dagen, så kommer du komma framåt. Glöm inte att ha roligt.

Om man kan skriva en…

Det gäller också att tro på sig själv. Man kan lätt tänka att ”framgång är någonting som händer andra”. Men visst kan man skriva en bra låt? Och kan man skriva en, borde man kunna skriva två? Och när man sedan skrivit den tredje eller fjärde så är man ju en textförfattare.

Man måste också våga misslyckas. Den som ramlat mest på sin skateboard är förmodligen bättre än den som aldrig ramlat.

De jämförde också låtskrivandet med en husvisning. När man visar upp huset för människor behöver man städa bort allting som är alltför personligt. Annars kan inte människor som tittar på huset identifiera sig med att de vill bo där.

Dagen avslutades med att man fick ett uppdrag. Hitta idéer till 10 sånger. Bedöm dem inte, utan skriv bara ner dem. Några ord, någon rad som berör dig. Välj ut 3 av dessa och sätt dig ner och fundera lite kring dem. Använd dig sedan av intentional expansion. Skriv en låt kring meningen utan att döma.

Martin Sutton och Shelly Poole
Martin Sutton och Shelly Poole

Dag 2 – Utveckling

Dagens hjälpinstruktör hette Shelly Poole, som skrivit musik till bland andra Janet Jackson och Westlife. Hon har bland annat skrivit den gamla 90-tals-dängan, ”I am, I feel” som man har hört många gånger.

Shelly skriver ofta musik med andra artister. När hon gör det brukar hon alltid först ta några minuter i rummet för att känna av stämningen. Alla rum är olika.

Martin konstaterade att samarbete med andra är det som snabbast fått honom att utvecklas som musikskapare. Man får då omedelbar respons.

De ägnade en stund att prata om hooken, alltså själva kroken som gör att man fastnar för en låt. Det kan vara en liten musikslinga, ett trumfill eller någonting i sången.

Hooken ska vara som Pavlovs hundar. Pavlov var en rysk psykolog som fick hundar att associera ljudet av en klingande klocka med mat. När han plingade i klockan så vattnades det i munnen på hunden. En hook ska fungera likadant. När man hör den ska den skapa en belöning i hjärnan.

Melodin är viktigare

Texten i låten är viktig, men melodin är viktigare. De pratade om begreppet prosody, vilket innebär att text och musik formas kring varandra.

Ett annat ämne som avhandlades var writers block, när man inte kan skriva ett enda ord. Det viktiga är att man inte fastnar i perfektionism.
Låten behöver skrivas om många gånger innan varje segment känns perfekt. Lyssna själv och känn om någonting inte känns rätt. När det känns nära så kan man spela låten för någon annan. Om det känns som att man behöver be om ursäkt för någon del av låten så behöver den sektionen skrivas om.

Man kan också jobba med storyboarding. Detta är en teknik som används när man gör film. Man spelar inte in alla scener i kronologisk ordning, utan man har en uppsättning post it-lappar som berättar vad varje scen ska innehålla. Sedan tar man en post it-lapp i taget till alla scener är inspelade. Man kan skapa en låt på precis samma sätt.

The Songwriting Academy har en årslång utbildning man kan gå på. Ett uppdrag de brukar ge sina elever är att skriva den skabbigaste låten de kan göra. Ofta lägger alla bort sina skäms-filter och skriver riktigt bra låtar.

Dagens uppdrag: Välj ut ett tema för en sång. Något du vill skriva om. Brainstorma och bygg en storyboard. Gör research.

Samma tid samma kanal

Det här blev redan nu ett rysligt långt inlägg. Nästa gång jag skriver ska ni få veta vad vi pratade om de övriga dagarna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: