Nu är jag äntligen färdig med min diet! Det tog mig 46 dagar – strax under sju veckor – att förlora 10 kilo.

Följ mina tips så kan du också gå ner i vikt snabbt och enkelt!

I fredags visade vågen äntligen på 88.5 kg, vilket innebär att jag har lyckats gå ner mina tio kilo. Jag gjorde detta genom att följa min asketiska diet  som jag satte upp riktlinjerna för i ett blogginlägg för sju veckor sedan. Under denna period har jag ätit mig mätt varje dag och rört på mig i genomsnitt en timme om dagen. Det behöver inte vara svårare än så.

Sammanfattning av receptet

Om du vill veta exakt hur mitt experiment genomfördes så rekommenderar jag att du följer med mig på hela resan. Experimentet börjar här och det går att klicka sig vidare därifrån. Om du inte orkar läsa allt så följer en beskrivning längre ner.

Om du är stressad och inte ens orkar läsa beskrivningen så kan man sammanfatta min viktnedgångsstrategi i bara två punkter. Håll i dig! Här kommer mitt superrecept för att gå ner 7 kilo på 10 veckor.

  1. Bestäm dig. Du måste vilja gå ner. Du måste vilja gå ner hellre än att äta den där chokladbiten.
  2. Gör det bara.

Receptet

Ja, ja, men hur gör man på riktigt då? Att gå ner i vikt handlar om att göra av med mer energi än man tar in. Så enkel är grundregeln. Verkligheten är inte lika enkel. Det finns ett spektra av komponenter som påverkar dig. Det kan komma i form av att någon bjuder på bullar i fikarummet, eller att det är två för en på chokladbitarna i kassakön på Ica. Det är i de här sammanhangen som det är otroligt viktigt att man har bestämt sig. Det blir väldigt mycket enklare att tacka nej om man har en plan.

Dessutom spelar det roll hur man gör av med energi och vad man äter. Till exempel visar studier att löpning inte är bra för viktnedgång. Man blir hungrigare av att springa och därför tenderar man enligt forskning att äta mer än man gör av med efter ett löppass.

Viss mat gör att man blir mer hungrig. Vi äter gemensam frukost på jobbet. I början åt jag macka varje dag, men redan efter ett par månader började jag känna mig svullen. Nu har jag valt att bara äta hejdlöst med nybakta mackor på onsdagar. Ibland är det så färskt att det fortfarande är varmt. Med smör och ost och lite skinka. Mmmm…

De dagarna jag äter macka på jobbet känner jag direkt att jag blir mer sötsugen på eftermiddagen. Socker (och mjöl, för mjöl är socker) skapar ett behov av mer socker. Därför vill man utesluta socker helt ur kosten under dieten. Äter man mycket söt mat så vill man ha mera söt mat.

Gå ner 10 kilo på 7 veckor

Så, låt mig sammanfatta mitt recept i punktform.

  1. Ät färre kolhydrater. Kan du hålla kolhydraterna nere på noll är det bra. Detta kommer att minska sötsuget. Om du känner dig hungrig kan det vara en idé att ersätta en del av kolhydraterna med fett. Man behöver inte svulla i sig bacon och grädde som LCHF’arna förespråkar, men blanda ut yoghurten med lite turkisk yoghurt med 10% fett. Då blir du mätt längre. Undvik söta frukter om du gärna vill äta frukt. Tomat och paprika är bra frukter.
  2. Undvik alkohol. När du är påverkad av alkohol bränner du mindre fett.
  3. Promenera. Det jag har upplevt som den bästa motionen för viktnedgång är att promenera. Försök att gå minst en kvart om dagen. Har du svårt att få tid till detta så… Äsch. Har du bestämt dig så hinner du gå en kvart om dagen. Gå runt huset på lunchrasten. Ta en sväng innan frukost. Kan du gå en längre sträcka är det bättre. 1 timme om dagen är toppen.
  4. Styrketräna (överkurs). Muskelmassa bränner kalorier när man vilar. Ju större muskler du har desto fler kalorier bränner du på att inte göra någonting alls. Om du känner att du har tid och ork – gör några armhävningar då och då, eller gå till gymmet. Det kommer att hjälpa dig på väldigt många sätt.
  5. Förlåt dig själv. Alla trillar dit någon gång. Allt är inte förstört för att du åt den där bullen. Se till att det stannar vid en bulle, och glöm det sedan. Låt inte den där första bullen skapa tankar som ”nu är allting ändå förstört”. Du har ett mål och du kommer att klara det.

Statistik

Jag har vägt in mig varje morgon och fört anteckningar över min vikt. Vissa tycker det är jobbigt att väga sig för ofta. Som ni ser så går vikten upp och ner ganska mycket mellan dagarna, så man ska inte läsa in för mycket i siffrorna. Däremot är det en tydlig linje neråt.

Gå ner i vikt snabbt och enkelt - viktkurva

10 kilo på 7 veckor

I början går kurvan brant nedåt när jag slutade äta kolhydrater och kissade ut all vätska i kroppen. Sedan går kurvan jämnt och fint nedåt till dag 27 ungefär när det blev påsk. Fram till dag 39 hände inte så mycket på vågen, men efter Linnémarschen dag 41 fick jag vittring på målvikten. Den sista veckan pekar kurvan rakt nedåt.

Gå ner i vikt snabbt och enkelt – fotobevis

Varje morgon tog jag ett kort på mig själv i spegeln. Här bjuder jag på lite nakenbilder av mig själv på bloggen för första och förmodligen sista gången. Varsågoda att njuta.

Gå ner i vikt snabbt och enkelt - fotobevis

Viktrapport vecka 7

Den här veckan har jag gått ner mina sista 2.3 kg och tränat typ en timme om dagen.

Måndag – 90.9 kg – löpning på lunchen 40 minuter. Måndagsfasta
Tisdag – 90.9 kg -1 timme på golfbanan med barnen.
Onsdag – 90.5 kg – Pilates 60 minuter. Löpning med barnen 40 minuter.
Torsdag – 89.3 kg – Löpning på lunchen 35 minuter. Promenad 60 minuter.
Fredag – 88.5 kg – 10.1 kilo borta!