Kategorier
Musiker

Resten av 555 kickstart challenge

Härom dagen skrev jag om en onlinekurs jag gått. The Songwriting Academy 555 kickstart challenge. Funderar du på om jag kastade mina 5 pund i sjön när jag köpte kursen? Här kommer resten av 555 kickstart challenge-recensionen.

Resten av 555 kickstart challenge – Dag 3 – Melodier

Den tredje dagen på kursen hette hjälpläraren Paul Statham. Paul har bland annat skrivit Dido’s ”Here with me”.

Paul spelade från början i ett band och en dag kom en av deras låtar in på andra plats på spanska singellistan. Dagen efter kom hans bandkompis som skrivit låten körandes i en ny bil. Då bestämde han sig för att börja skriva låtar.

När man börjar skriva text till en befintlig musik; börja med att bara lyssna på musiken. När man sedan börjar sjunga en melodi; spela in det du sjunger. Man tror att man ska kunna komma ihåg hur man sjöng från början, men om man inte spelar in det så kommer man glömma det.

Slut ögonen och låtsas att du ser på en film till musiken och försök att se vad som händer i filmen. Det är viktigt att texten flyter med sången. Men man ska inte hela tiden sjunga rytmiskt med låten med en stavelse på varje slag i låten. Det behöver vara pauser också. Uppstår en paus så kommer lyssnaren att luta sig framåt och lyssna efter fortsättningen.

Melodiska former

Enligt Paul och Martin så finns det tre olika melodiska former.

Statiska melodier, som spelar nästan samma not hela tiden. Här är det lätt att tänka på valfri låt av E-Type.

Konjunkt, som är som en skala som går uppåt och nedåt. Här kan man tänka barnsånger, typ Blinka lilla stjärna. Är det enkelt så sätter det sig i huvudet.

Disjunkt, som är ett lång tonsteg. Alltså som när E-type kommer fram till refrängen och Nana Hedin tar i från tårna en oktav upp.

Ett exempel som de drog var låten Wreckingball som börjar disjunkt ”We clawed, we chained, our hearts in vain…”. Sedan går låten över i konjunkt i prechorus ”don’t you ever say, I just walked away…”. Slutligen blir den statisk i refrängen ”I came in like a wreeeeckingball”.

Om man kör fast när man skriver melodin på en låt kan man använda ett trick. Hur hade Orup sjungt nu? Hur hade Di Leva låtit här. Vad hade Carola gjort?

Dagens uppdrag: Vi fick 10 loopar som vi skulle skriva text till. Känn känslan i låten. Börja med att sjunga en melodi med bara vokaler. När man har något bra så sätter man text till melodierna.

Varje dag läggs över 50’000 låtar upp på Spotify!

Martin Sutton och Paul Statham
Martin Sutton och Paul Statham

Dag 4 – Demo-produktion

Dagens hjälplärare hette Andrew Rollins. Andrew har bland annat haft 9 olika låtar med i en TV-serie som heter ”Nashville”. Han har jobbat med bland andra BB King, Dianne Warwick och Carol King.

Dagens ämne var demo-produktion. En bra produktion kan inte rädda en dålig sång. Man måste slipa på låten tills den är färdig. En demo-version behöver inte vara perfekt men det är viktigt att sången når fram.

Många demo-låtar hamnar i papperskorgen av fåniga anledningar som att gitarren inte är stämd. Ta tiden att göra förutsättningarna perfekta.
Ett annat tips är att skala bort så mycket som möjligt. ”Var inte rädd att utelämna något instrument”. Se till att inte musiken kommer i vägen för sången.

Som en kontroll att de olika instrumenten lirar bra ihop kan man spela de spåren två i taget. Till exempel piano med bas, gitarr med sång och så vidare. Allt måste fungera bra ihop.

Producent

Man kan hyra in en producent som hjälper en med inspelningen. Oftast får man vad man betalar för, men dyrt är inte alltid bra. Försök hitta någon som gör musik som du själv gillar. Har du riktigt tur hittar du någon som gillar musiken du gör. Då kommer producenten lägga lite extra energi på dina låtar.

Skicka med referenslåtar till producenten som visar vad du är ute efter. Det finns lite olika sätt att betala producenten. Oftast betalar man en summa och får sedan samtliga rättigheter till låten. Det finns någonting som heter publiceringsrättigheter som ger en viss ersättning när låten spelas. Det finns också upphovsrättigheter för musik och text som ger annan ersättning.

Om producenten hjälper till mycket kan man skriva med henne eller honom som upphovsman. Gör klart om detaljerna innan ni börjar samarbeta!

Dagens uppdrag: Lyssna på en modern låt och lyssna exakt hur alla delar låter och försök beskriva det. Jämför med en av dina egna låter och beskriv hur du vill att din låt ska låta.

Jonathan Li, Kevin Antunes och Martin Sutton
Jonathan Li, Kevin Antunes och Martin Sutton

Dag 5 – Hur man når ut med sin musik

Idag var det två hjälplärare. Jonathan Li som jobbar med social media och Kevin Antunes som skrivit åt bland andra Justin Timberlake och Shakira samt spelat med Aerosmith.

Avsnittet handlade om att det är viktigt att hålla kontakt med sina musiker-vänner, bygga nätverk med musiker, fans och folk i branschen. Om man orkar med det.

Visa vem man är för rätt människor men låtsas inte vara någon du inte är. Ha koll på vem som ingår i din fanbase och koncentrera dig på social media för rätt grupp. Gamla människor finns på Facebook. Yngre på Instagram och Tiktok.

Koncentrera dig på en plattform och gör det bra.

Om man skriver åt andra, försök att hitta nya artister på Youtube som kan tänkas spela dina sånger. De mest kända artisterna får runt 100’000 sånger skickade till sig per år. Glöm det!

Dagens uppdrag: Tillåt dig själv att göra musik i resten av ditt liv.

Sammanfattning

Hela den här kursen kostade mig 50 spänn. Det var det klart värt. Sista dagen lade Martin 30 minuter på att sälja in en längre kurs för typ 200 pund. Här skulle man gå in på djupet på alla ämnen.

Smart marknadsföring. Det var nog många som signade upp sig på den kursen. Och ja, jag också.

Så, håll utkik här för mer information om hur man skriver låtar.

Förhoppningsvis kommer det också att mynna ut i ytterligare någon låt på Spotify. Men det tar vi sedan!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.