Nu har min blogg varit igång i lite drygt ett år. Det här är mitt hundrade inlägg – min hundrade bloggpost! Som sig bör ska vi fira detta genom att ta fram lite statistik över året som har gått!

100

Min första bloggpost med titeln ”Min första bok är färdig!” skrev jag den första juli 2016. Den posten har lästs totalt 7 gånger. Faktum är att det bara är 5 inlägg som har sämre statistik än denna första post. Den värsta av dem alla är betitlad ”Lektören är vald”. Den är läst två gånger. Förmodligen var det jag själv som skulle kolla att det såg bra ut på både datorn och mobilen.

Sedan jag skrev det första inlägget har det gått 459 dagar. Det betyder ju att jag har skrivit ett nytt inlägg var 4.59’e dag. Det är faktiskt inte så illa.

Den officiella öppningen av bloggen kom först den 8 september med inlägget ”Nu lanseras tomasheed.se” (som har lästs 164 gånger). I det inlägget sätter jag upp syftet med bloggen och vad jag vill åstadkomma som författare, musiker och entreprenör. Som författare ville jag få ett bokkontrakt. Det har jag fått. Boken kommer ju ut i vår. Som musiker ville jag komma upp i 10’000 spelningar på Spotify. Jag har åtminstone fått ut en låt på Spotify, men hittills har den inte spelats mer än < 1000 gånger.

Sist men inte minst satte jag upp ett mål som entreprenör. Där stack jag ut hakan och sade att jag skulle ha 10’000 followers på min blogg. Haha, jag är inte riktigt där ännu. Men alla de här tre målen sattes ju upp på helåret 2017, så rent tekniskt sett har jag 3 månader på mig.

När vi ändå nämner siffran 10’000 kan jag glädjande meddela att jag bara är 19 sidvisningar ifrån att ha 10’000 besök på min blogg. Vem vet – just du kanske är min tiotusende besökare. Men detta är sidvisningar. Antalet unika besökare, (som egentligen innebär någonting i stil med att man räknar en person på en enhet en gång per dag) är 4’575 personer! Kul!

Första pris

Topplistan

Det finns fyra blogginlägg på min sajt som sticker ut i statistiken. Två av dem har jag betalat för att nå ut med.

AIK mot IFK Göteborg – Lyssna på den inofficiella låten här” har setts av 464 personer. Det inlägget promotade jag med hjälp av en Facebookannons. Min målgrupp för annonsen var 5’000 personer i närheten av Göteborg eller Stockholm som Facebook ansåg tyckte om fotboll. Det är i det inlägget som jag lanserade min låt – den som ännu inte har spelats 10’000 gånger.

Den andra reklam-kampanjen jag körde var ”Balansspelet”, som rent teknisk sett inte är en bloggpost utan en sida. Där tryckte jag upp en hel drös med reklamblad som delades ut i mitt förlags monter under Bokmässan i Göteborg. Samtidigt postade jag adressen till balansspelet i ett antal tävlingssidor på Internet, eftersom man kunde vinna ett presentkort på 500 kronor. Jag lade dessutom ut länken på min Facebooksida och på LinkedIn. Denna sida har hittills haft 484 visningar.

Övriga två blogginlägg som är populära är ”Hemautomatisering med Tellstick Duo och Raspberry Pi” med 421 visningar men det absolut mest populära inlägget är från 10 maj i år.

Konsten att släppa musik på Spotify”, heter det och det har visats inte mindre än 855 gånger. Varje dag går 5-10 nya personer in på den sidan, så jag tror att den dyker upp ganska ofta vid Google-sökningar om Spotify. Det är jätteroligt. Jag antar att jag borde ta lärdom av detta och skriva fler instruktionsposter på bloggen!

Framtiden

Vad har jag för mål med bloggen nu då? Ja, jag vet inte. Vissa dagar funderar jag på att lägga ner den helt. Andra dagar tycker jag att det är väldigt roligt att ha den och funderar på om jag ska skriva på den varje dag. När min bok kommer ut så kommer det att vara en alldeles utmärkt plattform att lansera den på. Från början tänkte jag att jag skulle ge det ett år. Jag kommer förmodligen att köra på ett år till.

När vi har passerat nyårsafton kommer jag behöva sätta upp tre nya mål för mina tre inriktningar. Jag tycker om att sätta upp mål. Fram tills dess kommer jag fortsätta skriva.

Hoppas att ni vill fortsätta läsa.